Znajomość historii
Egiptu opierała się
początkowo na późnych
i legendarnych informacjach
pisarzy greckich, takich
jak Herodot (V w. p.n.e.) czy
Diodor (I w. p.n.e.) oraz
na fragmentarycznie zachowanym
dziele kapłana egipskiego
Manetona z II w. p.n.e.
piszącego po grecku,
od którego przyjęto
podział historii Egiptu
na XXXI dynastii.
Wyprawa Napoleona do
Egiptu była punktem
zwrotnym w badaniach
nad historią nie
tylko Egiptu, ale
i Wschodu. Po
raz pierwszy zetknęli
się uczeni europejscy
na wielką skalę
z zabytkami materialnymi
Egiptu budząc nie
wygasłe po dziś
dzień zainteresowanie historią
tego kraju. Badania
nad przeszłością Egiptu
hamowała nieznajomość budowy
pisma egipskiego, nie
znano też języka
w którym były
spisane teksty. W
źródłach greckich zachował
się schematyczny podział
pisma egipskiego na trzy gatunki:
Pismo święte używane do celów
monumentalnych. Powstały ok. 3000 r. p.n.e. i jest ich około 700.
Używane przez kapłanów,
uproszczona forma pisma hieroglificznego.
Czyli ludowe z I tys. p.n.e., uproszczona forma pisma hieratycznego.
W II w. p.n.e.
chrześcijanie egipscy –
Koptowie stworzyli jeszcze
jeden gatunek dodając
do alfabetu greckiego
kilka specjalnie stworzonych
znaków, ażeby oddać
nimi dźwięki, dla
których nie było
odpowiednika w alfabecie
greckim. Wraz z
postępem chrystianizacji Egiptu
zanikła umiejętność pisania
i czytania starych
tekstów, tak że
już w starożytności
miano mylne wyobrażenie
o strukturze pisma
egipskiego. Pierwsze próby
podjęte w XVII
w. przez jezuitę
Atanazego Krichera, podobnie
jak i dalsze,
dawały znakom niezwykle
zawiłe, symboliczne znaczenie.
Momentem przełomowym dla
rozwiązania zagadki pisma
egipskiego było znalezienie
w czasie ekspedycji
napoleońskiej kamienia w miejscowości
Rosetta pod Aleksandrią , na
którym znajdował się dwujęzyczny zapis tego samego tekstu: egipski i grecki.
Ten pierwszy w
wersji hieroglificznej i
demotycznej wyryty został
przez kapłanów egipskich
na cześć faraona
Ptolemeusza V Epifanesa
w 196 r. p.n.e. Dziś
słynne znalezisko możemy
podziwiać w Muzeum
Brutyjskim. Posługując się
tym, oraz innymi
współcześnie opublikowanymi napisami
Jean–Francois Champollon (1790 – 1832 r.) obznajomiony
gruntownie z językiem
koptyjskim podjął próbę
odczytania pisma egipskiego.
Wykorzystując pewne obserwacje
poprzedników doszedł Champollon
do wniosku, że
pismo egipskie jest
systemem złożonym ze
znaków fonetycznych jedno
lub więcej głoskowych
określających bliżej rodzaj
danego wyrazu. Natomiast
wymawiając słowa Egipcjanin
wtrącał między spółgłoski
samogłoski, które w
piśmie koptyjskim opartym
na alfabecie greckim
stały się równorzędnymi
elementami graficznymi. Dzięki
odkryciu Champollona zrodziła
się nowa gałąź
wiedzy orientalnej –
egiptologia, która pozwoliła
oprzeć historię Egiptu
na źródłach rodzimych.
Literatura
Najwcześniejsze zachowane
zabytki egipskiego piśmiennictwa obejmują krótkie informacje służące do
identyfikacji osoby, miejsca czy ważnego wydarzenia dla potrzeb administracji
centralnej oraz towarzyszące przedstawieniom figuralnym legendy np. na tzw.
palecie Narmera. Rozwój literatury tekstowej datuje się od III dynastii (XXVII
– XXVI w.) i tradycyjnie jest wiązany z imieniem Imhotepa. Większość utworów piśmiennictwa
starożytnego Egiptu jest anonimowa, wyjątki to teksty biograficzne i tzw.
nauki, związane z imieniem autora. Dzieła literatury uznane za wartościowe
kopiowano przez stulecia i
wykorzystywano jako materiały do nauczania w szkole. W
każdym okresie historycznym istniał wzorcowy zespół tekstów o aktualnym
znaczeniu użytkowym i propagandowym.
Utwory piśmiennictwa starożytnego Egiptu dzielimy na dwie główne kategorie,
związane ściśle z charakterem stosowanego pisma:
- piśmiennictwo monumentalne
(teksty zapisywane hieroglifami)
- piśmiennictwo użytkowe (teksty
zapisywane pismem hieratycznym bądź demotycznym).
Na piśmiennictwo monumentalne
składaja się teksty o charakterze oficjalnym, starannie zredagowane i
ocenzurowane, przeznaczone do uwiecznienia i związane miejscem zapisu lub
przechowania ze świątynią albo grobem, i tym samym mające charakter przekazu
sakralnego. Należą tu: utwory religijne — hymny, formuły ofiarne, zbiory
tekstów rytualnych i magicznych dla zmarłego (Teksty Piramid, Teksty
Sarkofagów, Księga Umarłych), kompozycje teologiczne z grobowców królewskich
Nowego Państwa (Amduat, Księga Bram, Księga Jaskiń), teksty
religijno-propagandowe związane z wydarzeniami historycznymi, np.:
autobiografie wysokich urzędników, protokoły i dekrety królewskie, teksty
boskich wyroczni, annały dokonań faraona np. stele: Kamose, Izraela, Taharki,
roczniki Totmesa III, niekiedy w formie okolicznościowych poematów jak opis
czynów Ramzesa II pod Kadesz. Do piśmiennictwa użytkowego należą różne teksty o
przeznaczeniu doraźnym, zapisane zwłaszcza na papirusach lub ostrakonach,
związane głównie ze sferą profanum (wyjątkami są tu spisane na papirusach
teksty rytualne, listy do zmarłych i modlitwy osób prywatnych). Należą do nich:
1) teksty administracyjne —
korespondencja urzędowa, dzienniki urzędowe (np. dziennik nekropoli
tebańskiej), protokoły inspekcji, akta procesów sądowych, potwierdzenia
odbioru, rachunki, listy obecności.
2) teksty prywatne — listy,
wiersze miłosne, modlitwy, zaklęcia magiczne.
3) teksty rytualne i
scenariusze przedstawień przeznaczone do odczytywania w trakcie ceremonii
religijnych (np. Rytuał balsamowania, tzw. Papirus dramatyczny z Ramesseum)
4) teksty o charakterze
encyklopedycznym — podręczniki, zbiory zadań matematycznych, zbiory informacji
i recept medycznych i weterynaryjnych, listy miast, oraz tzw. onomastykony
zawierające zestawy najważniejszych informacji o świecie, uporządkowane według
różnych kategorii i pojęć. Onomastykony były zaliczane przez Egipcjan do
następnej grupy.
5) utwory literatury
dydaktyczno-moralizatorskiej, czyli tzw. Nauki (albo „mądrości”), zawierające
rady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach (Nauka Ptahotepa, Nauka Ani,
Nauka Amenemope) dostarczają informacji o etyce egipskiej, zawierają również
refleksje filozoficzne o świecie i Bogu (słowo Bóg występuje w Naukach zawsze w
znaczeniu ogólnym, głównie w liczbie pojedynczej)
6) utwory literackie —
opowiadania, bajki, relacje z podróży, utwory poetyckie (Opowiadanie Sinuheta,
Rozbitek, Podróż Wenamona, Pieśń harfiarza, Setne,) były komponowane
najczęściej w formie dwuwierszy z 2–3
akcentowanymi zgłoskami w wersie.
nic tu nie ma...........................
OdpowiedzUsuńlol
UsuńWbiłem na historii
OdpowiedzUsuńPan od hsiotrii to kozak
OdpowiedzUsuń