Abu Simbel
Miejscowość położona niegdyś
nad Nilem, teraz nad Jeziorem Nasera, w Dolnej Nubii, około 300 km na południe
od Asuanu. Znajduje się tu kompleks świątynny złożony z dwóch świątyń
zbudowanych przez faraona Ramzesa II. Świątynie zbudowano w XIII wieku p.n.e.,
prawdopodobnie w latach 1274–1250 p.n.e. Miały one ukazywać potęgę Egiptu
przybyszom z Nubii. Świątynie zostały odkryte w 1813 roku przez szwajcarskiego
podróżnika Johanna Ludwiga Burckhardta, a w roku 1817 odkopane z piasków i
zbadane przez Giovanniego Battistę Belzoniego.
Wielka świątynia w Abu Simbel
została poświęcona bogom słońca Amonowi-Re i Re-Horachte oraz bogu sztuki i
rzemiosł Ptahowi. Tworzyła ona rozległy kompleks, wchodzący nawet 56 m w głąb
skały. Jej wejścia strzegą cztery olbrzymie posągi Ramzesa II. Kolosy o wysokości
20 m, podpierając ścianę fasady, świadczą o potędze króla. Między nogami tych
posągów znajdują się kolejne, tym razem członków rodziny Ramzesa: jego matki
Tuji, żony Nefertari oraz jego synów i córek. Wykonane wewnątrz pierwszej
komnaty dekoracje to reliefy upamiętniające walki Ramzesa II w bitwie pod
Kadesz. Znajdują się tam również wizerunki bóstw, którym poświęcono świątynię
oraz samego Ramzesa. Do ciekawostek związanych z Wielką Świątynią należy
zjawisko zachodzące dwa razy w roku, pierwotnie 19 lutego i 21 października.
Wschodzące słońce oświetla wizerunek Amona-Ra i Ramzesa, po chwili także
Re-Horachte. Jedynie wizerunek Ptaha, boga ciemności, nigdy nie jest oświetlony
promieniami słońca. Po przeniesieniu świątyni udało się zachować to zjawisko,
choć przesunięte o jeden dzień.
Mniejsza świątynia w Abu Simbel poświęcona została bogini miłości i piękności Hathor oraz Nefertari.
Fasadę tej świątyni zdobi sześć posągów: dwa posągi królowej usytuowane są
pomiędzy czterema innymi, przedstawiającymi Ramzesa. O nadzwyczajnym szacunku,
jakim Ramzes darzył Nefertari świadczy fakt, że posągi Nefretari dorównują swą
wysokością jego własnym posągom. Wewnątrz świątyni znajduje się salahypostylowa ozdobiona hatoryckimi kolumnami.
Z powodu budowy Wysokiej Tamy
Asuańskiej i zarazem utworzenia Jeziora Nasera, wiele zabytkowych budowli w
Nubii zostało zagrożonych zalaniem. Aby uchronić Abu Simbel przed zniszczeniem,
w latach 1964-1968 świątynie zostały przeniesione ponad lustro wody, na miejsce
położone o około 65 m wyżej w stosunku do swej uprzedniej lokalizacji. Operacja
została sfinansowana przez rząd Egiptu i UNESCO. Kierownikiem prac był z
ramienia UNESCO polski archeolog Kazimierz Michałowski. Koszt operacji wyniósł
około 36 mln dolarów. W 1979 r. świątynia została wpisana na Listę Światowego
Dziedzictwa UNESCO. By zachować naturę świątyń, czyli fakt, że zbudowane
zostały na zboczach skalnych, zbudowano sztuczne wzgórza, które otaczają
świątynie. Zaistniała w związku z tym konieczność przesklepienia grot, w
których pierwotnie znajdowały się świątynie, kopułami z żelbetu. Bez tego
zabiegu stropy nad świątyniami nie utrzymałyby ciężaru przeniesionych zabytków.
Abusir
Nekropola staroegipska
położona ok. 2,5 km na północ od Sakkary i ok. 1,5 km na południowy wschód od
Abu Gurab. Zbudowano tu 14 piramid, z czego 4 najważniejsze należą do władców V
dynastii - pierwszych, którzy przyjęli tytuł Sa-Re, czyli "Syn
Słońca". Ich piramidy w Abusir często zwane są "Piramidami Synów
Słońca". Według mitu, ich narodziny odbyły się pod protekcją samego Ra,
który wyjednał przychylność bogów dla ich matki Radżedet, co spowodowało
szczęśliwe rozwiązanie. Radżedet wydała na świat trzech dorodnych synów,
pierwszych trzech władców z nowej V dynastii. Najważniejszymi obiektami
nekropoli Abusir są:
- Piramida Sahure.
- Piramida Niuserre.
- Piramida Neferirkare I.
- Piramida Ranefereta.
- Piramida królowej Chentkaus II.
- Zespół kultu Słońca Userkafa
- Zespół kultu Słońca Niuserre.
- Mastaba Ptahszepsesa - "wezyra Jedynego Przyjaciela Majestatu Jego, Przełożonego Tajemnic i Naczelnika Robót".
Najlepiej zachowany jest
zespół budowli Sahure, w skład którego wchodzi piramida "Ba Sahure pojawiasię w chwale", Dolna i Górna Świątynia. Świątynie te stanowią przykład
kunsztu budowlanego starożytnych Egipcjan, przejawiający się umiejętnością
zestawiania barw kamienia: białego wapienia i alabastru, czerwonego i czarnego
granitu oraz czarnego bazaltu. Jak przypuszcza się, w czasach świetności
świątynie były pokryte ok. 10 000 m² reliefów, które w większości uległy
rabunkowi i zniszczeniom w XIX wieku. Piramidy w Abusir obecnie są w stanie
znacznego zniszczenia.
Obiektem godnym uwagi jest
mastaba Ptahszepsesa. Jest to labirynt sal i korytarzy, nigdyś pokrytych
malowidłami i reliefami, w znacznym stopniu zniszczony i wyrabowany. Obecnie
dobrze zachowane jest jedynie zejście oraz korytarze prowadzące do komory
grobowej (komory odrodzenia). Sama komora obecnie pozbawiona jest stropu.
Znajdują się w niej dwa sarkofagi - dla Ptahszepsesa i jego małżonki.
W południowej części nekropoli
znajduje się piramida królowej Chentikaus, małżonki króla Neferirkare, którego
piramida znajduje się tuż obok. Dalej na północ leżą ruiny Świątyni Kultu
Słonecznego Userkafa - założyciela świętego okręgu Abusir, a nieco dalej
jeszcze, ruiny podobnej świątyni króla Niuserre, w której jest stół ofiarny
(6x6 m) wykonany z monolitycznego bloku alabastru.
Abydos
Starożytne miasto w Górnym
Egipcie, obecnie maleńka wioska na zachodnim brzegu Nilu. W starożytności w
pobliżu znajdowało się miasto Tinis, z którego, zgodnie z przekazem, miał
pochodzić Narmer. W okresie Nagada II Abydos stało się jednym z centrów osadniczych
Górnego Egiptu, by pod koniec tego okresu wyodrębnić się jako ośrodek władzy. W
pobliskim Umm el-Qaab powstała nekropola władców I i II dynastii; z tzw. „0”
dynastii (3120-3080 p.n.e.) pochodzą groby królów Iry-Hor i Ka. Możliwe jednak,
że znajdowały się tam jedynie cenotafy królów, a właściwym miejscem ich
pochówku było Sakkara.
Grób faraona Dżera, odnowiony
w czasach XVIII dynastii, zaczęto otaczać czcią jako miejsce pochówku Ozyrysa.
Cmentarz predynastyczny i wczesnodynastyczny (składający się z trzech
wyodrębnionych chronologicznie części), został założony na pustynnym płaskowyżu
u wylotu skalnej doliny, którą Egipcjanie uważali za bramę w Zaświaty.
Na cmentarzu „U” z okresu
predynastycznego odkryto grób tzw. Skorpiona I z bogatym wyposażeniem i
tabliczkami z pierwszymi hieroglifami. Z okresu wczesnodynastycznego zachowały
się stele, np. znajdująca się w Luwrze stela faraona Dżeta, oraz ślady świątyń.
Lokalnym bóstwem Abydos był bóg zmarłych Chentiamentu ("Pierwszy z
Zachodnich").
W czasach VI dynastii Abydos
stało się miejscem kultu Ozyrysa. Bóstwo Chentiamentu zachowywało swoje
znaczenie i przywileje jeszcze przez kilka wieków. Dopiero za panowania XI
dynastii przeszło pod władanie Ozyrysa (Chentiamentu został utożsamiony z
Ozyrysem – "Ten, który przewodzi Zachodnim"). Zgodnie z wierzeniami
starożytnych Egipcjan w Abydos Izyda pochowała szczątki swojego męża zabitego
przez Seta, według innych podań – jego głowę. Abydos stało się celem
pielgrzymek; od czasów XII dynastii (1985-1795 p.n.e.) odbywały się tam słynne
misteria ku czci Ozyrysa. Największy rozkwit miasta nastąpił w okresie
panowania XIX dynastii.
Wśród ruin odkopanych w 1859
r. przez francuskiego archeologa Auguste Mariette i zachowanych do naszych
czasów, pozostała świątynia przebudowana w latach 1300-1233 p.n.e. za czasów
Setiego I i Ramzesa II. Sanktuarium złożone z 7 kaplic poświęcone było siedmiu
bogom: po lewej stronie Ozyrysowi, Izydzie i Horusowi jako trójcy ozyriackiej.
W środkowej części znajdowała się kaplica poświęcona Amonowi. Kolejne dwie
umieszczone po prawej stronie były poświęcone Ptahowi, Re-Harakhty, ostatnia –
Setowi. Ściany świątyni pokrywają reliefy przedstawiające króla z synem
Ramzesem składających ofiary przodkom. Dwie tablice – jedna z czasów Setiego,
druga z czasów Ramzesa II (ta w British Museum w Londynie) są bezcennym źródłem
informacji o władcach Egiptu.
Achetaton
Tell el-Amarna – miejscowość nad
środkowym biegiem Nilu, na jego wschodnim brzegu, około 320 km na południe od
Kairu. Jedno z najważniejszych stanowisk archeologicznych w Egipcie. Około
1358-1340 p.n.e. faraon - reformator religijny Amenhotep IV (Echnaton) —
zbudował tu, na dziewiczej ziemi, stolicę swego państwa, a zarazem główny
ośrodek nowej religii. Po śmierci Echnatona miasto opuszczono. Pozostałości
stolicy zostały zburzone, ale dostarczyły badaczom wiele cennych znalezisk. W
centralnej dzielnicy zbudowano Wielką Świątynię i Wielki Pałac, a w pobliżu
Archiwum Państwowe, w którym w 1887 roku odnaleziono tabliczki klinowe z
korespondencją dyplomatyczną, tzw. Listy z Amarna. Zespół budowli państwowych
otaczały willowe dzielnice urzędników, warsztaty, pracownie (m.in. należąca do
Totmesa, w której odnaleziono słynne popiersie Nefertiti), kopalnie alabastru. W
pobliżu miasta znajdują się dwa zespoły grobowców:
- północny, oddalony o około 3
km na północ, z grobowcami m.in.:
- Huya, nadzorcy królewskiego haremu i ochmistrza królowej Teje, bogato zdobiony płaskorzeźbami przedstawiającymi głównie sceny z uczt;
- Meri-Re, wielkiego kapłana, z płaskorzeźbą przedstawiająca Echnatona na tle Wielkiej Światyni i miasta;
- południowy, oddalony o około
8 km na południe, z grobowcami m.in.:
- Aj, wezyra Echnatona, bogaty zdobiony malowidłami przedstawiającymi najważniejsze sceny z życia wezyra, m.in. scenę odbierania ceremonialnych naszyjników z rąk Echnatona i Nefertiti;
- Mahu, szefa policji Echnatona, z płaskorzeźbami ilustrującymi wykonywanie obowiązków przez Mahu.
Od lat osiemdziesiątych XIX
wieku prace wykopaliskowe prowadzili tu kolejno: Urbain Bouriant, W. M. Flinders
Petrie i Ludwig Borchardt. Od nazwy miasta pochodzi nazwa stylu w sztuce
egipskiej - okres amarneński.
Aleksandria
Zgodnie z tradycją i opisami
historyków starożytnych miasto założył Aleksander Macedoński 7 kwietnia 332
roku p.n.e. według projektu Dejnocharesa, architekta znanego z przebudowy
Efezu. Według opublikowanego w „New Scientist” artykułu autorstwa Alaina Verona
i współpracowników z Uniwersytetu Paula Cezanne’a w Aix-en-Provence, miasto
(pod nazwą Rhakotis) istniało w tym miejscu już od 2686 roku p.n.e., a
Aleksander doprowadził jedynie do rozbudowy miasta i nazwał je swoim imieniem,
co nie umniejsza zasług władcy Macedonii dla rozwoju tego miasta jako ośrodka
handlu i kultury promieniującego na cały obszar basenu Morza Śródziemnego. W
starożytności i w średniowieczu ośrodek życia kulturalnego i wielki port Morza
Śródziemnego. Za rządów Ptolemeuszów był stolicą Egiptu, za czasów rzymskich
siedzibą władz prowincji. Pod koniec starożytności jeden z czterech
największych ośrodków chrześcijaństwa w basenie Morza Śródziemnego (pozostałe
to Antiochia Syryjska, Konstantynopol i Rzym). Starożytni mówiąc o mieście
stosowali zwrot Aleksandria przy Egipcie, a nie Aleksandria w Egipcie, bowiem
pod względem prawno-administracyjnym nie stanowiła ona części Egiptu.
To tutaj działała największa
biblioteka świata starożytnego założona przez Ptolemeusza I Sotera za radą
Demetriusza z Faleronu. Biblioteka istniała prawdopodobnie od III w. p.n.e.
przy Muzeum Aleksandryjskim (Muzejonie), ówczesnym odpowiedniku instytutu
badawczo-naukowego. Ptolemeusz II Filadelfos przyczynił się istotnie do
zgromadzenia wielu znaczących zbiorów. Nakazał przeszukania rejonu
śródziemnomorskiego w poszukiwaniu pism, które uznawał za wartościowe. Niektóre
wykupywano, inne tylko przepisywano. Każdy, kto wjeżdżał do Aleksandrii z jakąś
księgą, musiał ją zostawić w depozycie biblioteki; odebrać mógł dopiero po jej
skopiowaniu. Główną bibliotekę zwano Bruchejon, w Aleksandrii założono także
mniejszą bibliotekę przy świątyni Serapisa – Serapejon. Bruchejon nie był
dostępny dla wszystkich, księgi w nim znajdujące się mogli przeglądać tylko
wybrani – najczęściej byli to uczeni. Zbiory przechowywane w Serapejonie były
dostępne dla mieszkańców miasta. W roku 2004 polsko-egipski zespół archeologów
ogłosił, że odkrył ruiny Bruchejonu. Na
przestrzeni dziejów doszło do licznych wydarzeń, w trakcie których część lub
całość księgozbioru mogła ulec zniszczeniu.
Podczas inwazji Cezara na
Egipt (48/47 p.n.e.) od okrętów egipskich zajął się ogniem pałac królewski, a
następnie ogień przeniósł się na bibliotekę (Bruchejon). Prawdopodobnie nie
wszystkie zbiory spłonęły, bo Serapejon został nienaruszony, ale na pewno spora
ich część. W czasie pożaru spłonęło przypuszczalnie ok. 40 tys. woluminów.
Według świadectwa historyka greckiego Plutarcha, wódz rzymski Antoniusz
ofiarował królowej Kleopatrze tytułem rekompensaty 200 tys. woluminów z
biblioteki w Pergamonie. W 115 n.e wybuchło antyrzymskie powstanie w
cyrenajskiej diasporze żydowskiej. Wywołało to pogromy Żydów w Aleksandrii. W
odwecie zwycięscy powstańcy całkowicie zniszczyli miasto jeszcze tego samego
roku. Wydarzenia te są znane jako Wojna Kwietusa lub bunt wygnańców. Podczas
kryzysu wieku III Aleksandria przechodziła z rąk do rąk. Znacznego zniszczenia
miał dokonać Aurelian odbijając miasto z rąk separatystów królowej Zenobii w
272. W 391 zakazujące pogaństwa edykty cesarza Teodozjusza wywołały w mieście
zamieszki, w wyniku których zburzono Serapejon. Nie jest jednak jasne, czy przy
świątyni wciąż funkcjonowała jakaś większa biblioteka. Dzieła zniszczenia
dokonał w 642 r. kalif Omar.
Aleksandria rozciągała się na
mierzei oddzielającej Morze Śródziemne od jeziora Mareotis (obecnie Buhajrat
Marjut), zbiornika zasilanego przez odnogi delty Nilu, którymi transportowane
były do Wielkiego Portu aleksandryjskiego towary (głównie zboże) produkowane w
Egipcie. Tamtędy też doprowadzano do miasta wodę pitną. Miasto miało kształt
chlamidy i rozciągało się na długości 30 stadiów (około 5,5 km), przy czym
szerokość zabudowy między morzem a jeziorem sięgała 8 stadiów (około 1,5 km).
Główna ulica miasta – szerokości 1 pletra (około 30 m) „Droga Kanopijska” –
przemierzała Aleksandrię wzdłuż od Nekropolis na zachodzie aż po Bramę
Kanopijską przed leżącym już za murami przedmieściem Eleusis. Wszystkie ulice
przecinały się pod kątem prostym.
Wśród budowli wymieniano
przede wszystkim Museion obejmujący sale teatralne, pracownie uczonych,
jadłodajnię, zoo, oraz wielką bibliotekę założoną przez Ptolemeusza Sotera.
Dyrektorem Museionu był kapłan mianowany przez królów, a w czasach rzymskich
przez cesarzy. Najpiękniejszą budowlą miasta był Gimnazjon z portykiem długości
stadionu (ok. 180 m). Obok znajdował się Paneion, czyli Belweder, ze świątynią
Pana. Z jego szczytu rozciąga się widok na całe miasto.
Nad brzegiem morza rozciągała
się dzielnica Basileia, gdzie mieściły się pałace (np. Pałac Lochias) i inne
budowle wznoszone przez władców. Znajdował się tam także niewielki i zamknięty
port królewski. W skład budowli królewskich wchodziła też Soma, nekropola
królewska, gdzie znajdować się miał także grobowiec Aleksandra. U wejścia do
Wielkiego Portu znajdowała się wyspa Faros ze słynną i uznawaną za jeden z
siedmiu cudów świata latarnią morską, a naprzeciwko portu królewskiego
niewielka wysepka Antyrodos. Na łuku nadbrzeży portowych (Emporion) przed wielką
groblą łączącą ląd stały z Faros, a zwaną Heptastadionem, znajdował się teatr,
a obok niego Poseidonion. Po zachodniej stronie Heptastadionu rozciągał się
port Eunostos i niewielki sztuczny port Kibotos, gdzie znajdowały się arsenały
miejskie.
Za Kibotos przecinał miasto
kanał żeglowny łączący port z Jeziorem Mareotis, a za nim rozciągała się
dzielnica Nekropolis z licznymi ogrodami, grobowcami i miejscami mumifikacji
zwłok. Nad kanałem od strony miasta wznosił się Serapeion, najsłynniejsza
świątynia aleksandryjska poświęcona Serapisowi, patronowi miasta. Na wschodzie,
za murami, rozciągała się, ufundowana przez cesarza Augusta dzielnica Nikopolis
z amfiteatrem i stadionem. Około 200 p.n.e. Aleksandrię zamieszkiwało 500 tys.
osób. Była stolicą Egiptu przez blisko tysiąc lat, tj. do 641 naszej ery, kiedy
to kraj został podbity przez muzułmanów. W późniejszych wiekach, po
przeniesieniu stolicy do Kairu, stopniowo traciła na znaczeniu, by ponownie
odzyskać swą pozycję w czasach nowożytnych. W Aleksandrii powstała grecka
Septuaginta, pierwsze tłumaczenie Starego Testamentu dokonane przez Żydów
aleksandryjskich. O Aleksandrii i jej mieszkańcach można znaleźć wzmianki w
Biblii. Aleksandryjczycy, czyli Żydzi z Aleksandrii, znajdowali się wśród tych,
którzy toczyli spór ze świętym Szczepanem przed jego rozprawą. Aleksandria była
rodzinnym miastem Apollosa. Z miasta pochodziły również dwa statki, którymi
święty Paweł podróżował jako więzień do Rzymu.
Asuan
Przez większość starożytności
Asuan był bardzo ważnym miastem starożytnego Egiptu. W 331 p.n.e. znalazł się w
państwie Aleksandra Wielkiego, a po jego rozpadzie w Państwie Ptolemeuszów. Cesarz
Oktawian August przyłączył Egipt wraz z Asuanem do Imperium rzymskiego. W
pobliżu, znajduje się starożytny kamieniołom sjenitu (czerwonego granitu), w
którym znaleziono fragmenty rzeźb i nieukończony największy obelisk. Powyżej,
na Nilu zbudowano Wysoką Tamę.
Awaris
Starożytne miasto w
północno-wschodniej części delty Nilu, stolica Hyksosów, władców starożytnego
Egiptu z XV i XVI dynastii. Obecnie na miejscu tego miasta leży miasto Tell
el-Dabaa. W Tell el-Dabaa odkryto ruiny budowli pokrytych reliefami z
przedstawieniami króla oraz napisami hieroglificznymi oraz fresków w stylu
późnominojskim, które zdobiły ściany pałacu. W Awaris znajdowała się świątynia
Seta, boga opiekuńczego dynastii hyksoskiej. Około roku 1670 p.n.e. pod
względem populacji Awaris wyprzedziło Babilon i było największym miastem świata
(dane szacunkowe).
Bubastis
Było głównym centrum kultu
bogini Bastet i stolicą 18 nomu Am-Khent Dolnego Egiptu. Stało się królewską
rezydencją za czasów Szeszonka I z XXII dynastii[1]. Największy rozkwit
osiągnęło w czasach XXII i XXIII dynastii. Początek schyłku rozpoczął się wraz
z inwazją Persów pod koniec XXVI dynastii, za czasów Kambyzesa, pierwszego
władcy z dynastii Achemenidów. Ruiny Bubastis leżą niedaleko współczesnego
miasta Az-Zakazik.
Dahszur
Nekropola staroegipska z
okresu Starego i Średniego Państwa, położona około 3 km na południe od
nekropoli w Sakkara. Znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Zbudowano
tu 5 piramid: dwie króla Snofru (ojca Cheopsa) z IV dynastii, z okresu Starego
Państwa (zbudował on jeszcze dwie piramidy w Seila i Meidum), oraz trzy:
Amenemhata II, Senusereta III i Amenemhata III z XII dynastii, z okresu
Średniego Państwa. Piramidy owe zbudowane zostały z cegły mułowej jedynie z
oblicowaniem wapiennym, co po rozebraniu licówki spowodowało ich niemal
całkowity rozpad. Piramidy Snofru w Dahszur, pod względem wielkości zajmują
trzecie i czwarte miejsce po piramidach Cheopsa i Chefrena. Często określa się
je mianem: Czerwonej i Łamanej.
Deir el-Bahari
„Klasztor Północny” – obecnie
jest to stanowisko archeologiczne w Górnym Egipcie leżące na zachodnim brzegu
Nilu naprzeciw Karnaku w wielkim zakolu skalnym utworzonym przez urwisko
płaskowyżu Pustyni Libijskiej. Na południe wznosi się najświętsza z tebańskich
gór - Góra Północna. Jest to szczególnie gorące i suche miejsce. Znajduje się
tu kilka wspaniałych zabytków: świątynia Hatszepsut, świątynia grobowaMentuhotepa II, świątynia Totmesa III, w sąsiedniej dolince znajduje się
grobowiec-skrytka DB-320, w której ukryto mumie największych faraonów XVII,
XVIII, XIX i XX Dynastii, m.in. Totmesa II, Amenhotepa I, Setiego I i Ramzesa
II. Na terenie świątyni Hatszepsut znajduje się kilka starszych grobowców
(królowych Neferu, Meryt-Amon), pod jej dziedziniec "wkopał się" ze
swoim grobowcem także budowniczy świątyni Hatszepsut - Senenmut.
Świątynia Hatszepsut zwana
"Świątynią Milionów Lat" to egipska budowla sakralna zbudowana u stóp
gigantycznej ściany skalnej w Deir el-Bahari (Teby) w XV w. p.n.e. przez
budowniczego Senenmuta jako świątynia grobowa królowej Hatszepsut. Świątynia, w
znacznej części wykuta w skale, składa się z trzech, ułożonych kaskadowo,
połączonych ze sobą rampami tarasów, które zakończone były portykami. Rampy
zdobione były cokołami. Droga do najniższego tarasu, prowadziła pomiędzy
obeliskami i posągami sfinksów. Drugi taras ozdobiony był licznymi reliefami,
przedstawiającymi sceny z życia królowej. Na górnym tarasie znajdował się
dziedziniec z wejściami do Komór Odrodzenia Hatszepsut i jej ojca. Na środkowym
tarasie z lewej strony zbudowano kaplicę Hathor, a po prawej Anubisa. Głowice w
kaplicy bogini Hathor wykonane są w kształcie instrumentu sistrum (atrybut
bogini Hathor) i ozdobione wizerunkiem twarzy bogini. Powyżej umieszczone są
dwie kobry obramowane wolutami. Przed kolumnami trzeciego tarasu stały posągi
Ozyrysa. Obecnie pozostały po niej tylko ruiny. Rekonstrukcja świątyni
wykonywana jest przez polską misję archeologiczną. Prace zostały rozpoczęte w
1961 roku, w pierwszym okresie kierował nimi profesor Kazimierz Michałowski. W
2002 roku świątynia została udostępniona zwiedzającym.
Dendera
Miasto istniało już w okresie
Starego Państwa. Najlepiej zachowanym zabytkiem na terenie Dendery jest
świątynia Hathor. Jej budowę rozpoczęto za panowania Ptolemeusza IX a
zakończono w czasach Nerona. Świątynia stanęła na miejscu starszej budowli,
pochodzącej najprawdopodobniej z czasów Cheopsa. Plan zachowanej do dnia
dzisiejszego budowli mocno się różni od klasycznych budowli egipskich. Świątyni
nie poprzedzają pylony, nie ma też dziedzińca z portykami. Budowla została
zwrócona fasadą w kierunku Nilu. Dziedziniec otoczony murem poprzedza wejście
do pronaosu (dużej sali ozdobionej 24 kolumnami). Za nim znajduje się sala hypostylowa, zamknięta po bokach pomieszczeniami magazynowymi, pracownią
perfum, skarbcem itp. Za nią umieszczono salę ofiarną i pomieszczenie
poprzedzające sanktuarium. Wokół sanktuarium biegnie pasaż z 11 kaplicami,
poświęconymi różnym bóstwom i symbolom religijnym. Na dachu, dostępnym schodami
znajdującymi się przy murze, pomiędzy salą hypostylową a kaplicami, zbudowano
kiosk Nowego Roku. Kolumny sali hypostylowej i pronaosu zdobione są hatoryckimi
głowicami. Sufit jednej z kaplic w kiosku pokrywał okrągły fresk z symbolicznym
wyobrażeniem nieba: gwiazdozbiorów, planet i gwiazd, tzw. Zodiak z Dendery
(oryginał znajduje się obecnie w Luwrze w Paryżu, w świątyni pozostawiono
kopię). Podobne przedstawienie, jednak na planie kwadratu, znajduje się w sali
hypostylowej. Świątynia poprzedzona została mammisi Augusta. Pomiędzy nim a
murem otaczającym świątynię zachowane są ruiny kościoła koptyjskiego. Na
południe od świątyni znajdują się ruiny niewielkiej świątyni Izydy, na zachód –
święte jezioro.
Dolina Królów
Biban el-Muluk – część
nekropolii tebańskiej, dolina położona na terenie Teb Zachodnich będąca
miejscem spoczynku królów Egiptu w okresie od XVIII do XX dynastii. Pierwszym
faraonem, który nakazał budowę swojego grobowca w dolinie, z dala od znanych
nekropolii, był Totmes I, ostatnim - Ramzes XI. Grobowce w Dolinie, to wykutew skale kompleksy grobowe, składające się z ciągu licznych korytarzy i sal. Już
w czasach współczesnych faraonom, wiele grobów zostało otwartych i ograbionych.
Proceder ten trwał przez wieki. Z tego też powodu już w czasach panowania
faraonów zdarzały się sytuacje przenoszenia mumii, mające na celu ochronę ich
przed zbezczeszczeniem. Współczesnym badaczom udało się odnaleźć tylko jeden
niesplądrowany grobowiec – Tutanchamona. W Dolinie Królów odkryto nie tylko
miejsca pochówku, ale i niedokończone komory grobowe. Sama dolina to właściwie
dwie doliny położone obok siebie, zachodnia jej część zwana po prostu Doliną
Zachodnią (WV) lub Doliną Małp oraz część wschodnia (KV), zwana Doliną
Wschodnią. W sumie archeolodzy natrafili na 64 grobowce oraz 20 rozpoczętych i
nieukończonych budowli. Pierwszy plan doliny sporządził w 1738 roku Richard
Pococke, angielski duchowny i podróżnik. John Gardiner Wilkinson w 1827 roku
zaproponował ponumerowanie grobowców. Nadano im numery od 1 do 21 rozpoczynając
od wejścia do doliny i posuwając się w kierunku wschodnim. Pozostałe numery –
od 22 do 64, nadawano systematycznie po odkryciu kolejnego grobowca (ostatni
numer KV64 nadano grobowcowi odkrytemu w styczniu 2011 roku na ścieżce
prowadzącej do grobu Totmesa III). Numery poprzedzone są literami
lokalizującymi położenie grobowca w Dolinie Wschodniej lub Zachodniej.
Grobowiec Tutanchamona
Grób KV62 - został odkryty 26
listopada 1922 roku przez Howarda Cartera, który prowadził prace w imieniu
lorda Carnarvona. Po szesnastu latach odkrył to na co czekał. Było to sensacyjne
odkrycie, bowiem po raz pierwszy udało się znaleźć grób z pełnym wyposażeniem.
Mumia króla spoczywała w sarkofagu wykonanym z kwarcytu w trzech
mumiokształtnych trumnach: pierwsze dwie wykonane były ze złoconego drewna
(druga dodatkowo zdobiona była szkliwem), trzecia została wykonana ze złota.
Ozdobiono ją inkrustacjami z kamieni: turkusów, lapis lazuli, karneoli. Złota maska okrywająca mumię, inkrustowana elementami z masy szklanej, oddawała rysy
młodego króla. Na czole umieszczono królewski ureusz - głowy kobry i sępa -
symbol władzy królewskiej, mający zapewnić ochronę zmarłemu. Sztuczna broda z
zagiętym końcem symbolizuje związek faraona z Ozyrysem (na wizerunkach żywych
faraonów broda ma koniec ścięty prosto). Budowa grobowca różni się od typowych
grobowców królewskich. Biorąc pod uwagę młody wiek zmarłego króla wysnuto
teorię, że jest to przebudowany w pośpiechu grobowiec dostojnika państwowego
lub arcykapłana na miejsce spoczynku faraona. Do wnętrza grobowca prowadzi 16
stopni, za nimi ciągnie się długa pochylnia wchodząca do przedsionka, z którego
można przejść do bocznej komory, zwanej Aneksem i komory grobowej. Komora
grobowa łączy się jeszcze z pomieszczeniem nazwanym Skarbcem. Większość
znalezionych przedmiotów, to wyroby rzemieślnicze i jubilerskie; meble,
kaplice, rydwany, posągi, broń, biżuterię, naczynia i inne - zdaniem
starożytnych Egipcjan - niezbędne przedmioty w życiu pozagrobowym. W grobowcu
(w skarbcu) znaleziono też mumie maleńkich dzieci – dziewczynek,
najprawdopodobniej zmarłych w niemowlęctwie córek faraona oraz miniaturową
trumnę zawierającą pukiel włosów i inskrypcję z imieniem królowej Teje. Dzisiaj
większość wyposażenia grobowca znajduje się w Muzeum Egipskim w Kairze.
Paradoksem jest fakt, że najwięcej naszych informacji o sztuce Egiptu,
koncepcjach teologicznych i obrzędach z okresu Nowego Państwa pochodzi właśnie
z okresu krótkiego panowania Tutanchamona, króla, który nie odegrał w historii
Egiptu znaczącej roli. Dodać trzeba, że grobowiec był dwukrotnie okradany w
starożytności. Po rabunkach sporo przedmiotów umieszczono pospiesznie w
nieładzie w różnych miejscach.
Grobowiec Setiego I
KV17 - został odkryty 16
października 1817 r. przez Giovanniego Belzoniego. Ma jedną z najbardziej
skomplikowanych konstrukcji wśród grobowców znalezionych w Dolinie Królów. Składa
się z szeregu komnat połączonych schodami i rampami, tworzących najdłuższy i
najgłębszy grób w dolinie. Znaleziony w komorze grobowej sarkofag znajduje się
obecnie w Muzeum Soane w Londynie, mumii w nim już nie było - została
przeniesiona do skrytki w Deir el-Bahari. Ściany grobowca pokryte są licznymi
freskami, przedstawiającymi króla przed wizerunkami bóstw oraz scenami z
ceremonii pogrzebowych.
Grobowiec Amenhotepa II
KV35 – został odkryty 9 marca
1898 r. przez Victora Loreta. Jest to długi tunel, z licznymi stopniami,
pochylniami prowadzącymi do pomieszczenia z kolumnami. Samo pomieszczenie nie
ma specjalnych ozdób. W ścianie prostopadłej do wejścia z tunelu znajduje się
przejście do drugiego korytarza, znów prowadzącego w dół, do komory grobowej.
Ściany komory zdobią freski, przedstawiające króla przed Ozyrysem, Anubisem i
Hathor oraz sceny Amduat (księgi o zaświatach). Sufit zdobi polichromia
przedstawiająca rozgwieżdżone niebo. Odnaleziony w komorze sarkofag był
nienaruszony. Do komory przylegają cztery boczne pomieszczenia, w których
odkrywca grobowca znalazł kilkanaście mumii władców i ich rodzin z czasów
XVIII, XIX i XX dynastii.
Grobowiec Ramzesa I
KV16 - odkryty w 1817 roku
przez Giovanniego Belzoniego. Niewielki, ale bogato zdobiony malowidłami Księgi
Bram. W komorze grobowej zachował się granitowy sarkofag.
Grobowiec Ramzesa IV
KV2 - był znany w
starożytności. Do komory grobowej, systemem schodów i ramp, prowadzi długi,
prosty korytarz. Na ścianach korytarzy i ramp zachowały się w dobrym stanie
polichromie. Pierwszy korytarz zdobiony jest scenami z Litanii Ra i portretami
króla przed Re. Dalsza część dekoracji to sceny z Księgi Jaskiń i Księgi
umarłych. W komorze z sarkofagiem polichromie przedstawiają sceny z Księgi Bram
i Księgi Amduat, na sklepieniu umieszczono obrazy z Księgi Nieba. W bocznych
komorach przedstawiono wizerunki króla i całe wyposażenie grobowe. Mumia króla
jeszcze w starożytności została przeniesiona do grobowca Amenhotepa II.
Grobowiec Ramzesa V i Ramzesa
VI
KV9 - w czasach rzymskich
znany był jako grób Memnona, Ekspedycja Napoleońska nazwała go La Tombe de la
Metampsychose. Jest to grobowiec nie ukończony. Długi korytarz prowadzi przez
salę kolumnową do niedokończonej komory grobowej. Brakuje też dodatkowych
pomieszczeń. Ściany korytarzy i komór zdobią polichromie ilustrujące Księgi
Bram, Jaskiń, Nieba, Amduat i inne. Mumie faraonów znaleziono w grobowcu
Amenhotepa II. Nie odnaleziono sarkofagów.
Grobowiec Merenptaha
KV8 - odkryty w 1903 roku
przez Howarda Cartera. Przy wejściu znajdują się płaskorzeźby Izydy i Neftydy.
KV47 do KV32
KV47 – grobowiec Siptaha jest
grobowcem o planie typowym dla czasów XIX dynastii. Jest ciągiem korytarzy i
sal biegnących wzdłuż osi z licznymi komorami bocznymi, salą kolumnową oraz
sklepioną komorą grobową, znajdującą się pod koniec całego kompleksu.
Budowniczowie, wykuwając, z założenia komorę grobową, przebili się do jednej z
nie dekorowanych bocznych komór z grobowca Tia KV32. Prawdopodobnie po wstępnej
analizie położenia obu grobowców, zmieniono plan i kontynuowano pracę. Miejsce
przebicia zabudowano, a w miejscu tym wykonano korytarz, przedłużając i
pogłębiając grobowiec. Komora grobowa została wykonana kilkanaście metrów
dalej.
KV11 do KV10
KV11 – grobowiec zaplanowany
dla Setnachta, położony jest w południowo-wschodniej części Doliny. Podczas
wykuwania korytarzy wzdłuż wytyczonej osi, budowniczowie przebili się do jednej
z bocznych komór, położonego obok grobowca KV10, należącego do Amenmesa. Prace
natychmiast przerwano. Dla Setnachta powiększono istniejący już grobowiec KV14,
należący do Tauseret. Syn i następca Setnachta – Ramzes III rozkazał rozbudować
niedokończony grobowiec KV11 dla siebie. Budowniczowie zmienili plany,
przesuwając jego oś i przedłużając cały kompleks o kilkanaście metrów. Powstał
w ten sposób jeden z najdłuższych grobowców w Dolinie.
KV9 do KV12
KV9 – grobowiec Ramzesów V i
VI, położony w centralnej części Doliny jest jednym z najdłuższych, a
jednocześnie jednym z kilku o najprostszej konstrukcji. Na końcu długiego ciągu
prostych korytarzy, przedzielanych bramami, znajduje się komora grobowa, sala
częściowo podparta czterema filarami z centralną częścią o sklepionym suficie i
obniżonej podłodze. W czasie wykuwania końcowych partii całego kompleksu,
budowniczowie przebili się do ostatniej komory grobowca KV12, znajdującej się
powyżej. W wyniku korekty planu obniżono sufit korytarza, wykuto zstępującą
podłogę i obniżono całość położenia komory grobowej omijając w ten sposób
grobowiec położony powyżej.
W 1979 nekropolia została
wpisana na Listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Dolina Królowych
Biban al-Harim - część nekropolii
tebańskiej, dolina położona w Tebach Zachodnich, na lewym brzegu Nilu, południe
od Doliny Królów. Pochowano tam żony królów Egiptu i niektórych książąt z czasów
końca XVIII - XX dynastii. Część grobowców znana była już wcześniej, ale
większość została odkryta przez włoskich archeologów na początku XX wieku, w
latach 1903–1905. Odnaleziono 98 grobowców, wzorem grobów znalezionych w
Dolinie Królów także ponumerowano, oznaczając je symbolem QV. Większość z nich
jest mocno zniszczona lub nieukończona, część w minionych latach używano jako
stajni (taki los spotkał grobowiec królowej Tahiti - Titii), niektóre były
spalone. Do najpiękniejszych i najbardziej znanych należy grobowiec królowej Nefertari - żony Ramzesa II (QV66) oraz grobowce synów Ramzesa III,
Amonherchopszefa (QV55) i Chaemuaseta (QV44). Zdobią je wielobarwne polichromie
nawiązujące do obrzędów religijnych związanych z przejściem w zaświaty. W 1979
nekropola została wpisana na Listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Edfu
W czasach Starego Państwa
pełniło rolę strażnika tzw. "bramy elefantyjskiej", chroniącej
południową granicę państwa. Zamożność miasta wynikała z jego położenia na
szlaku handlowym przez Pustynię Arabską nad Morze Czerwone i bliskości
południowej granicy, oraz do Doliny Królów. Już w starożytnym Egipcie Edfu było
ośrodkiem kultu Horusa. Budowę świątyni w miejscu wcześniejszej świątyni z
czasów Nowego Państwa rozpoczął w 237 p.n.e. Ptolemeusz III, a zakończona
została około roku 60 p.n.e. w czasach panowania Ptolemeusza XII. Należy ona
aktualnie do najlepiej zachowanych egipskich budowli sakralnych z tego okresu i
jest drugą co do wielkości spośród zachowanych świątyń w Egipcie (największą
zachowaną świątynią jest Karnak). Jej ogromne pylony wysokości 35 m, szerokości
35 m i długości 137 m należą do największych. Relief zdobiący ścianę pylonów
przedstawia Ptolemeusza XII zabijającego wrogów Egiptu w obecności Horusa i
Hathor. Za pylonami wybudowano dziedziniec otoczony kolumnadą. Przejście przez
pronaos prowadzi do sali hypostylowej. Dalej znajduje się sanktuarium. Długość
całej świątyni wynosi 137 m, a jej szerokość to 79 m. Do dziś zachowała się w
tej świątyni sala biblioteczna z wyrytym na ścianie katalogiem książek, zawierającym
21 działów.
Na zachód od świątyni Horusa
znajduje się tzw. Tell (Kom), miejsce badań archeologicznych z lat 1937-1939
prowadzonych przez trzy kompanie wykopaliskowe archeologicznej misji
polsko-francuskiej Uniwersytetu Warszawskiego i Francuskiego Instytutu
Archeologii Wschodu w Kairze. Badania te, kierowane przez Kazimierza
Michałowskiego, doprowadziły do odnalezienia cmentarzyska z okresu
archaicznego. Na cmentarzysku tym znajduje się wiele grobowców rodzinnych z
okresu Starego Państwa, z których najważniejsza jest mastaba Isi. Odkryte groby
zbiorowe z okresu Średniego Państwa cechują się niespotykaną przedtem formą
katakumb i pseudokolumbariów. Na szczycie tellu odkryto warstwy
ptolemejsko-rzymskie i koptyjskie. Dają one obraz życia ludności rzemieślniczej
i drobnokupieckiej zamieszkującej zachód miasta oraz urbanistyki tego okresu.
Wśród znalezisk pochodzących z tych warstw należy wymienić rzymskie łaźnie
publiczne i prywatne, mury obronne, dom lekarza-farmaceuty z III w. p.n.e. i
pracownię rzeźbiarza z II w. p.n.e. Odnaleziono także greckie, łacińskie i
koptyjskie ostraka i papirusy. Większość odnalezionych zabytków sztuki i
kultury materialnej znajduje się obecnie w warszawskim Muzeum Narodowym.
Elefantyna
Wyspa na rzece Nil, poniżej
pierwszej katarakty. Ma około 1200 m długości i 400 m szerokości w najszerszym
miejscu. Elefantyna znajduje się na granicy Egiptu i Nubii i w czasach
starożytnych stanowiła punkt przeładunkowy dla statków, a także stanowisko
obronne dla miasta. Według mitologii egipskiej, na wyspie tej zamieszkiwał
Chnum, bóg katarakt o baraniej głowie. Bóg ten kontrolował wody Nilu ze swoich
jaskiń pod wyspą. Był czczony jako jeden z trójki, w której skład wchodził on,
jego żona Satis i jego córka Anuket. Istnieją dowody na to, że świątynia Chnuma
znajdowała się na wyspie już podczas panowania III dynastii. Także na
południowym krańcu wyspy, znajdują się ruiny późniejszej świątyni Chnuma, która
została całkowicie przebudowana w okresie 30. dynastii. Wykopaliska prowadzone
przez Niemiecki Instytut Archeologiczny doprowadziły do wielu odkryć, w tym do
odnalezienia zmumifikowanego barana - Chnuma. Znaleziska można obejrzeć w
muzeum na Elefantynie.
Na wyspie odnaleziono również
artefakty pochodzące z czasów przed istnieniem dynastii. Najstarsze obecne na
wyspie ruiny to granitowa piramida schodkowa z czasów trzeciej dynastii oraz
mała kaplica, zbudowana przez lokalnego władcę z szóstej dynastii - Hekayiba. Do
innych zabytkowych znalezisk z Elefantyny zaliczyć można fragmenty Kalendarza
Elefantyńskiego, datowanego na czasy panowania Tutmosisa (Totmesa) III. Stela
ta jest jednym z trzech dokumentów staroegipskich wykorzystanych dla celów
datowania sotisowego. Istnienie cyklu Sotisa potwierdzają podwójnie datowane
dokumenty wspólnoty żydowskiej, które odkryto także na Elefantynie. Znajduje
się tam również jeden z najstarszych nilometrów w Egipcie. Nilometr ten został
zrekonstruowany w czasach starożytnego Rzymu i był używany jeszcze w XIX wieku.
Dziewięćdziesiąt stopni, które prowadzą do rzeki, jest ponumerowanych cyframi
arabskimi, rzymskimi oraz za pomocą egipskich hieroglifów. Przed rokiem 1822,
na Elefantynie znajdowały się świątynie Tutmosisa III oraz Amenhotepa III, lecz
zostały zniszczone w czasie panowania osmańskiego.
Fajum
Oaza w północnym Egipcie, na
Pustyni Libijskiej. Najstarsze, odkryte ślady osadnictwa pochodzą z czasów
paleolitu. Z okresu neolitu pochodzą kultury fajumskie określane jako Fajum A i
Fajum B. Zorganizowany proces zagospodarowywania Fajum rozpoczął założyciel XII
dynastii Amenemhat I około 1980 p.n.e. W okresie Średniego Państwa, faraon XII
dynastii Sesostris II polecił wykonać system kanałów nawadniających wokół oazy.
Dzieło było kontynuowane przez jego następców, zwłaszcza przez Amenemhata III
(Amenemes III). Dzięki temu, teren ten stał się najbardziej żyznym obszarem
Egiptu. Zachowane zabytki pochodzą z czasów XII dynastii (piramidy, świątynie,
zwoje papirusów). Ośrodek kultu boga Sobka. Cenniejsze zabytki oazy to:
piramidy władców XII dynastii (XX-XVIII w. p.n.e.) w Hawara i Al-Lahun,
świątynie z tego okresu w Maadi (gr. Narmutis), świątynia grobowa -
"labirynt" w Hawara, ruiny Szedet (gr. Krokodilopolis) z resztkami
świątyni Sobka. Odkryto tu również portrety mumiowe, powstające w Egipcie za
czasów rzymskich (I – IV wiek n.e.), które w 1888 odnalazł angielski archeolog
W. M. Flinders Petrie.
File
Wyspa na Nilu na wysokości I
katarakty. W starożytnym Egipcie wierzono, że pierwszym kawałkiem lądu, który
wynurzył się z wód Chaosu, była właśnie wyspa File. Najstarsze odkryte na
wyspie ruiny datowane są na IV wiek p.n.e. W czasach Ptolemejskich i rzymskich
na wyspie wybudowano wielką świątynię Izydy - mammisi, kaplice Ozyrysa i
Horusa, świątynie Hathor, Imhotepa oraz kiosk (pawilon) Trajana i kaplicę
Augusta. Budowę świątyni Izydy rozpoczął Nektanebo I, król XXX dynastii. W
okresie rządów greckich i rzymskich świątynia została rozbudowana. Świątynia na
File była jednym z najdłużej istniejących miejsc kultu pogańskiego, została
zamknięta dopiero w połowie VI wieku z rozkazu cesarza Justyniana. Do wnętrza
świątyni prowadzi przejście pomiędzy dwoma pylonami o wysokości 18,0 m. Pylony
ozdobione są reliefami ukazującymi króla Ptolemeusza XII zabijającego wrogów.
Na dziedzińcu, po zachodniej jego stronie znajduje się mammisi z czasów
Ptolemeusza Euergestesa II i Ptolemeusza XII. Za dziedzińcem, po przejściu
przez drugi pylon o wysokości 22,0 m, dochodzi się do sali hypostylowej.
Wewnątrz sanktuarium znajduje się otoczony kilkoma salami naos z kryptą.
Położony nad brzegiem Nilu pawilon (kiosk) Trajana (z początku II wieku) to
portyk o 14 kolumnach. Służył on jako miejsce wypoczynku podczas ceremonii
kultowych. Budowla ta należy do najmniej zniszczonych. Zespół świątynny był
ostatnim miejscem kultu wierzeń egipskich.
Wybudowanie Wysokiej Tamy w
Asuanie spowodowało spiętrzenie wód Nilu. Skutkiem tego, wyspa przez około 9
miesięcy w roku jest zatopiona. Z tego powodu świątynia w znacznym stopniu
uległa zniszczeniu. Przede wszystkim ucierpiała polichromia. Działania UNESCO
doprowadziły do uratowania zabytku. W 1970 r. rozpoczęto prace, które doprowadziły
do przeniesienia i rekonstrukcji zespoły świątynnego Izydy na wyżej położonej
wyspie Agilkia. Prace zakończono w 1980 r. W 1979 zabytki z wyspy File zostały
wpisane na Listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Giza
Giza znana jest jako miejsce
jednych z najbardziej imponujących budowli starożytności, powstałych na tym
terenie w większości w XXV w. p.n.e., przy czym słynne Piramidy w Gizie
oddalone są o ok. 8 km od centrum starożytnej Gizy. Kompleks piramid oraz
pozostałości państwa były atrakcją turystyczną już w starożytności, kiedy
niektóre z budowli liczyły 2000 lat. Piramidy w Gizie obejmują dwie największe
piramidy zbudowane w starożytnym Egipcie (piramidę Cheopsa i piramidę Chefrena)
oraz mniejszą piramidę Mykerinosa. Wszystkie mają kształt ostrosłupa na
podstawie kwadratu. Największą z nich jest piramida Cheopsa – w starożytności
"Horyzont Cheopsa" – jeden z siedmiu cudów świata. Ma podstawę o boku
230 m i wysokość 147 m. Piramida Chefrena, ("Wielki jest Chefren"),
jest wysoka na 137 m, piramida Mykerinosa ("Boski jest Mykerinos") ma
tylko 65 metrów wysokości. Wokół tych piramid pobudowano szereg mniejszych,
przeznaczonych na grobowce królowych i dostojników państwowych. Piramida
Chefrena wyróżnia się ustawioną obok niej, przy dolnej świątyni grobowej,
monumentalną rzeźbą Sfinksa. Został on wyrzeźbiony w olbrzymim bloku skalnym.
Sfinks ma ciało lwa i głowę faraona osłoniętą szeroką chustą nemes. Rzeźba ma
długość 73 m i wysokość 20 m. Jest to pierwsza monumentalna rzeźba w sztuce
egipskiej. Późniejsze świątynie były zdobione potężnymi posągami władców
ustawianych najczęściej po obu stronach wejścia. We wnętrzu dolnej świątyni
grobowej odnaleziono posąg Chefrena wykonany z ciemnego diorytu. Przedstawia on
faraona siedzącego na tronie. Nogi tronu zostały wyrzeźbione jako figury lwa, a
sam tron zdobiony jest reliefem przedstawiającym heraldyczny emblemat
Sema-taui, symbolizujący połączenie Obu Krajów, Górnego i Dolnego Egiptu. Głowę
Chefrena obejmują skrzydła Horusa, który chroni władcę. Rzeźba ta znajduje się
w Muzeum w Kairze.
Najbardziej oryginalny wystrój
wnętrz zachował się w piramidzie Mykerinosa. Zachowane w dolnej świątyni rzeźby
przedstawiają króla wraz z boginią Hathor z krowimi rogami obejmującymi tarczę
słoneczną i uosobieniem jednego z nomów egipskich. Triady Mykerinosa, to
najstarsze zachowane w Egipcie kompozycje trzech postaci. W grobowcu znaleziono
także posąg Myrekinosa z jego żoną. Jest to nietypowe, jak na kanon egipski
przedstawienie postaci. Artysta nie tylko zrównał wzrostem króla i królową, ale
ukazał zażyłość pomiędzy małżonkami poprzez gest, w którym królowa obejmuje
króla prawą ręką. Obydwie postaci ukazane są w lekkim wykroku, czyli w postawie
zastrzeżonej dla posągów mężczyzn. Rzeźba ta znajduje się w Muzeum Sztuk
Pięknych w Bostonie. Cały zespół grobowy wybudowano z różnego rodzaju kamienia.
Dziedzińce wyłożono czarnym bazaltem, kolumny i filary wykonano z czerwonego
granitu, ściany miały biały kolor użytych do budowy wapieni i alabastru.
Wnętrze pokryte było licznymi inskrypcjami wykutymi w kamieniu. Do wejścia do
grobowców, umieszczonych po wschodniej stronie budowli, prowadziły długie rampy
w kierunki Nilu. Zakończenie rampy stanowi budowla w kształcie świątyni. Jest
ona umieszczona na granicy pól uprawnych, odgrywała rolę przystani dla
podpływających barek.
Obok piramid budowano
podziemne pomieszczenia dla barek, które mogły służyć za życia faraona do
ceremonialnych podróży po Nilu, a po śmierci były identyfikowane z świętą
barką, służącą do podróży po niebie w zaświatach. Przy piramidzie Cheopsa została
odnaleziona używana barka, możliwe, że stosowano je do transportu zwłok
faraona, jednak inskrypcja zamieszczona na barce wskazuje na to, że ta została
umieszczona przez następcę Cheopsa. W 1979 kompleks budowli starożytnych został
wpisany na Listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Heliopolis
Prastare miasto w starożytnym
Egipcie, stolica XIII nomu Dolnego Egiptu, ważny ośrodek religijny, centrum
kultu Re, później Atuma-Re-Chepri i Re-Horachte, oraz miejsce ukształtowania
się tzw. kosmogonii heliopolitańskiej, będącej podstawą wiary starożytnych
Egipcjan. Miasto w starożytnych tekstach nazywane było „Świątynią Dziewiątki
Bogów”, przy czym pod określeniem „dziewiątka” rozumiano nie tylko dziewięć podstawowych
bóstw teologii heliopolitańskiej, ale cały panteon bogów (Enneada z
Heliopolis). Miasto określano także „Kołyską Bogów”, gdyż to tutaj, zgodnie z
wierzeniami, na początku świata istniał nieruchomy ocean – Nun, z którego
wyłonił się bóg – stworzyciel Atum-Re. On to przez samozapłodnienie zrodził
pierwszych bogów. Heliopolis nigdy formalnie nie spełniało funkcji centrum
politycznego, natomiast było centrum życia religijnego. O dziejach miasta aż do
panowania IV dynastii nic nie wiemy. Miasto zyskało wybitnie na znaczeniu,
kiedy to władcy Egiptu z IV dynastii zaczęli tytułować się Synami Słońca.
Szczytowy okres znaczenia miasta przypadł na czasy V dynastii. W tym też czasie
kapłani boga słońca Re z Heliopolis zdobyli duże wpływy polityczne i religijne,
które trwały dalej, w większym czy mniejszym stopniu, do końca istnienia
starożytnej cywilizacji egipskiej. Urząd arcykapłana w Heliopolis był wysoce
nobilitujący, dlatego też często był piastowany przez członków rodziny
panującej. Do arcykapłanów należeli m.in. Imhotep z okresu III dynastii i
Rahotep z okresu IV dynastii. Nowi władcy Egiptu przybywali do Heliopolis, by
uzyskać zatwierdzenie swojej władzy. Miasto utrzymało swoje duże znaczenie
także w okresie XII dynastii i później, kiedy to straciło wpływy polityczne na
rzecz rosnących w siłę Teb (o których mówiono „Heliopolis Południa”). Niemniej
pozostało jednym z najważniejszych ośrodków kultowych starożytnego Egiptu, aż
do zdobycia miasta przez Aleksandra Wielkiego w 332 p.n.e. Wcześniej, duże
spustoszenia w mieście poczynili perscy najeźdźcy, co opisał Strabon. Nowi,
greccy władcy skupili się na wznoszeniu nowej stolicy – Aleksandrii – i
budowaniu świątyń nowych bogów. Stary ośrodek kultu Re-Horachte zaczął
podupadać. Po 250 p.n.e. rozpoczęło się wywożenie z Heliopolis obelisków i
posągów – na podstawie inskrypcji można stwierdzić, że większość sfinksów
ustawionych na hellenistycznych i rzymskich nekropolach Aleksandrii pochodzi
właśnie z Heliopolis. W okresie panowania rzymskiego zabytki stąd zaczęły
trafiać również do Rzymu. Dzieła zniszczenia dopełnił szybko rozbudowujący się
Kair, ruiny świątyń zaczęto rozbierać w celu pozyskania cennego budulca dla
rozrastającego się miasta.
Wielka świątynia boga Re w
Heliopolis zajmowała pierwotnie obszar, którego jeden bok osiągał 1 km
długości. Jej sanktuarium nosiło nazwę Kaplicy Benu lub Kaplicy Kamienia
Benben. Sama świątynia była pierwowzorem innych świątyń solarnych, z których do
naszych czasów zachowała się (w miarę dobrym stanie) świątynia Niuserre w Abu
Gurab. Pierwotnym przedmiotem kultu był słup Junu, prawdopodobnie rodzaj
fetysza lokalnego bóstwa z Heliopolis, którego kult ginie w mroku pradziejów.
Gdy w połowie III tysiąclecia p.n.e. miasto zaczęło pełnić rolę ośrodka kultu
solarnego, stary fetysz ustąpił miejsca nowemu w postaci obelisku, nazywanemu
kamieniem benben, znajdującemu się w świątyni boga słońca w Heliopolis, który
był kamiennym wyobrażeniem promienia słonecznego, symbolu boga Re. Innymi
przedmiotami kultu i symbolami Heliopolis były święte drzewa:
- iszed, czyli święta persea, pod którą klęczał faraon (przedstawienie Ramzesa II w Abu Simbel) i pod którą towarzyszył bogom , a na której bogini Seszat i Thot zapisywali wydarzenia historyczne, imiona i lata panowania władców
- święta wierzba związana z kultem Benu (gr. Feniks)
- inne drzewo nazywane drzewem Hathor.
W Heliopolis czczone były
również święte zwierzęta:
- czarny byk Mnewis, też związany ze słonecznym kultem Atuma – Re;
- ptak Benu – święta czapla, którą uważano za duszę Re;
- ichneumon – święte zwierzę Atuma;
- stonoga Sepa, mająca sanktuarium w pobliżu Heliopolis, nad Nilem.
Czczono tu także Horusa
Starszego.
Do naszych czasów niestety nic
nie zachowało się ze starożytnych, monumentalnych obiektów sakralnych, z
wyjątkiem obelisku z czerwonego granitu, wzniesionego przez Sezostrisa I z XII
dynastii, stanowiącego niegdyś element wielkiej świątyni Re. Wykopaliska w
Heliopolis pozwoliły zlokalizować szereg świątyń, głównie z czasów Nowego
Państwa i Okresu Późnego, uzyskano też setki zapisów różnych władców. Podczas
wykopalisk w mieście odkryto również pochówki świętych byków. Prace obecnie są
kontynuowane przez zespół egipskich i niemieckich archeologów.
Hermopolis
Prastare miasto w starożytnym
Egipcie, stolica XV nomu Górnego Egiptu; miasto ośmiu bóstw:
- Nun i jego małżonka Naunet - pierwotne wody,
- Kuk i Kauket - ciemności,
- Amon i Amaunet - niewidzialność,
- Huh i Hauhet - nieskończona przestrzeń;
Centrum kultu Thota (gr.
Hermesa - stąd gr. nazwa miasta Hermopolis). Bogowie przybrali formę żab,
natomiast boginie - formę węży, a niekiedy małp; jedynie Amon przybrał postać
węża o imieniu Kemofet ("ten, który spełnił swój czas"). W Hermopolis
było święte jezioro Deser ("jezioro dwóch noży"). Pośrodku jeziora
była położona Wyspa Płomieni, na której święty Ibis składał kosmiczne Jajo, a
następnie je rozbijał. Ibis był jedną z reprezentacji Thota. Najlepiej
zachowały się 24 kolumny pochodzące z chrześcijańskiej bazyliki oraz cztery
rzeźby pawianów w piaskowcu.
Kom Ombo
W starożytności miasto słynące
z warsztatów rzemieślniczych, zajmujących się obróbką złota. Kom Ombo leży nad
Nilem, 50 km na północ od Asuanu, co pozwalało czerpać zyski z cła, gdyż
przebiegał tamtędy szlak handlowy z Nubii do Doliny Nilu. Okres głównego
rozkwitu miasta przypada na czasy panowania Ptolemeusza V, gdy to w Kom Ombo powstał
obóz, stacjonujących tam żołnierzy. Najstarsze odkryte ślady osadnictwa
pochodzą z czasów XVIII dynastii. Najciekawszym zachowanym obiektem jest
wzniesiona przez Totmesa III świątynia, rozbudowana przez Ptolemeuszy.
Świątynia poświęcona była dwóm triadom boskim, które tworzyli: Sobek, Hathor i
Chonsu oraz Haroeris (Horus starszy), Taneset-nofret i Panebtaui. Cechą
charakterystyczną świątyni jest wybudowanie dwóch naosów obok siebie i szeregu
drzwi dla każdej triady bóstw osobno. W kaplicy Hathor przechowywane są mumie
krokodyli.
Karnak
W starożytności miejscowość
była częścią Teb. W Karnaku znajduje się zespół świątyń wzniesionych w różnym
czasie, poświęconych bogom tebańskim. Centralne miejsce zajmuje największa na
świecie świątynia z salą kolumnową, tzw. "Wielki Hypostyl" –
świątynia Amona-Re. Od północy przylega do niej świątynia Montu – boga wojny, a
na południe położone jest sanktuarium bogini Mut, żony Amona. Świątynie te są
połączone ze sobą alejami procesyjnymi. W 1979 Karnak został wpisany na Listę
światowego dziedzictwa UNESCO. Do świątyni Amona od strony Nilu do pierwszego pylonu prowadziła aleja procesyjna z 40 sfinksami o głowach barana (baran to
święte zwierzę Amona). Przed każdym sfinksem, między jego łapami, ustawiono
posąg faraona. Za pierwszym pylonem znajdował się wielki dziedziniec oddzielony
od sali hypostylowej drugim pylonem, przed którym ustawiono wyrzeźbione w
różowym granicie posągi Ramzesa II. Przed nim znajduje się postać jego żony,
sięgająca faraonowi do kolan. Sala hypostylowa o wymiarach 102x53 m podparta
jest 134 kolumnami, najwyższe o wysokości 23 m zakończone są kapitelami w
kształcie rozwiniętego kwiatu papirusu. Kolumny niższe, ustawione w 14 rzędach,
mają głowice o zamkniętych kwiatach papirusu. Różnica poziomów pomiędzy
kolumnami pozwoliła na zamontowanie okien oświetlających wnętrze sali. Ściany i
trzony kolumn ozdobiono bogatymi reliefami. Ta część świątyni została wzniesiona
za czasów XIX dynastii. Za salą hypostylową znajdują się kolejne pylony (trzy i
cztery) oraz starsza część świątyni, wzniesiona za czasów XVII dynastii. W
kompleksie ustawiono także obeliski przy pylonach: dwa na polecenie Hatszepsut
o wysokości ponad 30 m (jeden z nich zachował się na miejscu, pozostałości
drugiego można znaleźć w pobliżu świętej sadzawki) oraz cztery o wysokości 23 m
na polecenie Totmesa (zachował się tylko jeden). Pylonów w sumie jest sześć,
przy ostatnim znajduje się kaplica na barkę obrzędową. Świątynia Amona
połączona była długą kamienną aleją sfinksów ze Świątynią Narodzin w Luksorze.
Karnak niszczony był już od
schyłku starożytności przez Koptów, w Średniowieczu przez islamskich fanatyków,
traktowany jako źródło kamienia służącego do wypalania wapna lub do budowy
wszelkich arabskich konstrukcji. Od czasów starożytnych poziom wód gruntowych
podniósł się w rejonie tebańskim o około 3 m. Każdego lata wody wylewającego
Nilu wdzierały się do świątyni pogarszając stabilność budowli (właśnie z tego
powodu w 1861 zawaliła się jedna z kolumn). O istnieniu świątyń Karnaku
Europejczycy dowiedzieli się w XVII wieku. Były zwiedzane przez wszystkich
którzy odwiedzali Teby i opisywane w wielu książkach. Paradoksem jest jednak
fakt, że Karnak należał do ostatnich miejsc na terenie starożytnej stolicy,
które poddano systematycznym badaniom naukowym. Przyczyną tego stanu rzeczy był
ogrom budowli i przestrzeni, na której świątynie się rozpościerały. Wykopaliska
na tym terenie wymagały ogromnej ilości robotników i specjalistów nimi
kierujących. Pierwsze rysunki pozostawił po sobie kapitan Norden, który odkrył
ponownie Karnak w XVIII wieku, natomiast pierwszy plan wykonał angielski
duchowny i podróżnik Richard Pococke. Pierwszy etap badań zainaugurowała
wyprawa Napoleona w 1798 roku, której wyniki opublikowano później w Description
de l'Égypte. W 1828 roku badania prowadził tam Champollion. Niestety od momentu
otwarcia Egiptu na Europę przez Mohammeda Alego postępował proceder wywożenia
zabytków. Stan zniszczenia świątyni zwiększały również eksploracja prowadzona
przez chłopów w celu wydobycia sebachu używanego do nawożenia pól. Mimo
wydanych w 1835 roku ustaw o ochronie zabytków starożytnych, jeszcze przez pięć
lat pylony drogi procesyjnej służyły ludności jako kamieniołom. W 1843 roku
Prisse d`Avennes wywiózł cenne reliefy z Komnaty Przodków do Luwru.
Naukowe odsłanianie świątyń
rozpoczął dopiero Auguste Mariette w latach 1858-1860; w 1875 opublikował dwa
tomy swoich prac pod tytułem Karnak, étude topographique et archéologique,
przedstawiając w nich pierwszy historyczny plan z ukazaniem ewolucji świątyń. W
latach 1896-1917 pracami w Karnaku kierował Georges Legrain. Doprowadził do
końca restaurację i anastylozę sali hypostylowej, odsłonił skrytkę na
dziedzińcu VII pylonu, dziedziniec pierwszego pylonu o świątynię Ramzesa III i Setiego II. Sprawozdania opublikował w Annales du Service des
Antiquités de l`Égypte, oraz w jednym z najważniejszych francuskich czasopism
egiptologicznych tamtych czasów, Recueil de Travaux. W 1929 roku ukazała się
publikacja Caparta pt. Karnak. Kontynuacją prac Lagraina zajął się M. Pillet w
okresie od 1921 do 1926. Opróżniał III pylon Amenhotepa III, odsłonił
południową aleję procesyjną, kaplice w północnej część Karnaku oraz świątynię
Mut. Poza tym umocnił X pylon i odkrył pierwsze kolosy ozyriackie Echnatona na
wschód od okręgu Amona-Re. Rezultat prac Pillet opublikował w książce Thèbes w
1928. Od 1926 do 1954 roku (z przerwą od 1940 w czasie II wojny światowej)
pracami w Karnaku kierował architekt Henri Chevier, który skończył opróżnianie
III pylonu, rozpoczął restaurację II pylonu, wykonał sondaże na dziedzińcu z
czasów Średniego Państwa i zajmował się ponownym montażem alabastrowej kaplicy Amenhotepa I, "białej kaplicy" oraz kaplicy Hatszepsut.
Luksor
Nazwa miasta oznaczać
dosłownie: "miasto pałaców". Świątynia Luksorska znana jako Świątynia
Narodzin Amona to jedna z budowli starożytnego Egiptu, które można obejrzeć w
Luksorze. Jest jednym z dwóch (drugim jest świątynia w Karnaku) najważniejszych
zabytków wschodniego brzegu Teb. Budowę świątyni rozpoczął Amenhotep III, jego
następcy kontynuowali dzieło rozbudowując świątynię. Ostateczny kształt otrzymała
za czasów Ramzesa II. Świątynie Amona w Luksorze i Karnaku połączone są ze sobą
aleją procesyjną długości ok. 3,0 km, przy której stoją sfinksy. Aleja prowadziła
wzdłuż Nilu do wielkich, o szerokości 65,0 m, pylonów ustawionych przez RamzesaII. Przed pylonami stanęły dwa 25,0 m wysokości obeliski (jeden z nich został
wywieziony w 1833 r. do Paryża i ustawiony w 1836 roku, na Placu Zgody) oraz
sześć posągów Ramzesa, królowej Nefertari i ich córki Maritamon w pozycji
siedzącej. Do naszych czasów przetrwały tylko dwa z nich (trzeci jest
odrestaurowany). Pylony zdobione są reliefami o tematyce batalistycznej,
sławiącej zwycięstwo Ramzesa nad Hetytami w bitwie pod Kadesz. Za pylonami
znajduje się dziedziniec Ramzesa II otoczony podwójną kolumnadą. Bezpośrednio
za pylonami, po prawej stronie znajduje się kaplica Hatszepsut, po lewej, na
ruinach świątyni, zbudowano meczet Abu al-Haggag.
Dziedziniec Ramzesa z
dziedzińcem Amenhotepa III łączy kolumnada Amenhotepa (trójnawowa długa sala).
U wejścia do kolumnady Amenhotepa postawiono dwa, ogromnych rozmiarów posągi
Ramzesa III (Ramzes nakazał ustawienie 10 swoich podobizn w tej świątyni). Kolumny
mają głowice w kształcie rozwiniętych kwiatów papirusu. Dziedziniec Amenhotepa
poprzedza salę hypostylową, za którą znajduje się najstarsza część świątyni,
sanktuarium poświęcone triadzie bóstw tebańskich: Amonowi, Chonsu i Mut. Podczas
prac wykopaliskowych prowadzonych w 1989 r., na dziedzińcu odnaleziono 20
posągów królewskich ukrytych pod posadzką jeszcze w starożytności. Najstarsze z
nich pochodzą z czasów Amenhotepa. W czasach rzymskich na terenie świątyni
mieścił się obóz wojskowy. Chrześcijanie używali świątyni jako kościoła.
Medinet Habu
Położone w Tebach Zachodnich w
Egipcie ruiny zespołu świątyni Totmesa III, świątyni grobowej i pałacu Ramzesa
III. W skład zespołu wchodzi także kilka kaplic związanych z kultem Amona. Do
najpiękniejszych zabytków należy Brama Południowa, znajdująca się pomiędzy
dwiema wieżami. Zabudowania te mają charakter obronny, były wzorowane na
kananejskich fortecach. W starożytności kompleks był otoczony murami oraz
stanowił administracyjne centrum regionu. Uważane są one za budowlę związaną z
pałacem Ramzesa III. Same pomieszczenia rezydencji są zniszczone, zachowało się
tylko kilka scen ukazujących króla w haremie. Świątynia Ramzesa III, najlepiej
zachowany zabytek tego typu, poprzedzona jest wysokimi pylonami, za nimi
znajduje się dziedziniec otoczony filarami przedstawiającymi faraona w postawie
Ozyrysa. Za dziedzińcem kolejne pylony poprzedzają drugi dziedziniec, za którym
znajduje się sala hypostylowa z grupą posągów przedstawiających faraona u boku
boga Thota. Większość dekoracji świątyni stanowią reliefy o tematyce
batalistycznej, nawiązujące do pokonania Libijczyków przez faraona - w tym
również bitwę morską z Ludami Morza. Na drugim dziedzińcu zachowały się polichromowane
reliefy przedstawiające obchody świąt religijnych. W okresie późnym w rejonie
kompleksu powstała miejscowość Dżeme, będąca ważnym koptyjskim centrum
religijnym.
Meidum
Znajduje się tu południowa
część nekropoli memfickiej z piramidą władcy starożytnego Egiptu Snofru, ojca
Cheopsa z IV dynastii (XXVII/XXVI w. p.n.e.), o kształcie ściętej wieży. W
pobliżu piramidy Snofru stoją dwie grupy mastab członków jego rodziny i możnych
z końca III i początku IV dynastii, w tym Rahotepa i Nofret, Nefermaat i Atet
oraz wielka mastaba nr 17 (M17) o podstawie 52 m x 140 m należąca do nieznanego
właściciela, najprawdopodobniej jednego z synów Snofru nieznanego z imienia.
Pierwsza grupa mastab leży u stóp piramidy, druga – 700 m na północ. Stąd
pochodzi słynne malowidło „Gęsi z Meidum”, odnalezione w mastabie Nefermaat
przez Augusta Mariette'a w 1871 r. i eksponowane obecnie w Muzeum Egipskim w
Kairze. Uznawane jest od początku za jedno z arcydzieł malarstwa starożytnego
Egiptu. Natomiast w mastabie Rahotepa, syna Snofru i kapłana Re w Heliopolis,
zostały znalezione bardzo realistyczne, pełne życia posągi Rahotepa oraz jego
żony Nofret, świadczące o wysokim kunszcie rzeźbiarzy egipskich tego okresu.
Obecnie również one są eksponowane w Muzeum Egipskim w Kairze.
Memfis
Grecka nazwa jednego z
najważniejszych miast starożytnego Egiptu, stolicy w epoce Starego Państwa
(III-VI dynastia). Wedle Herodota miasto Memfis miało zostać założone przez
Menesa, który zjednoczył Dolny i Górny Egipt i stał się pierwszym władcą
zjednoczonego Egiptu. Menes miał wznieść tamę, by chronić miasto przed wylewami
Nilu. Następca Menesa polecił zbudować, jak pisze Herodot, pierwszy pałac w
mieście. Nazwa Memfis pochodzi od nazwy piramidy Pepiego I Men-nefer
("Doskonałe Trwanie") i używana była na określenie całego miasta od
czasów XVIII dynastii. Najstarsza nazwa miasta brzmiała Inebu-hedż ("Biały
mur"), zapewne od muru królewskiej rezydencji. W czasach Średniego Państwa
Memfis określano nazwą Anch-taui ("Którym żyją Oba Kraje", tj.
Egipt), co podkreśla położenie Memfis dokładnie na granicy między Górnym i
Dolnym Egiptem (doliną i deltą Nilu). Pozostałości Memfis znajdują na zachodnim
brzegu Nilu, ok. 20 km na południe od Kairu (w pobliżu wioski Mit Rahina).
Dzisiaj z tego wielkiego w starożytności miasta nie pozostało prawie nic. Wciąż
dobrze widoczne ślady dawnej świetności to jedynie kolosalne posągi Ramzesa II
oraz alabastrowy sfinks, prawdopodobnie tego samego władcy.
Główną budowlą Memfis była
świątynia boga Ptaha, w czasach Nowego Państwa zwana Hut-ka-Ptah
("Siedziba ducha Ptaha"), od której to nazwy ma pochodzić, wedle
niektórych badaczy, grecka nazwa całego kraju - Aigyptos, a zatem i nasz Egipt.
Świątynię, istniejącą od czasów Starego Państwa, rozbudowywali kolejni władcy
aż po Epokę Późną. Na południowy wschód od świątyni zlokalizowano mniejsze
budowle kultowe oraz królewski pałac Merenptaha, władcy XIX dynastii. W roku
3100 p.n.e. Memfis było pierwszym miastem, którego populacja przekroczyła 30
tys.(dane szacunkowe). Około roku 1557 p.n.e. pod względem populacji Memfis
wyprzedziło Awaris i stało się największym miastem świata (dane szacunkowe). O
znaczeniu miasta świadczyć może nekropola memficka, ciągnąca się na przestrzeni
ponad 30 km na krawędzi pustyni. Memfis, osłabione po założeniu
Aleksandrii, która przejęła znaczną część jego funkcji ekonomicznych,
ostatecznie straciło na znaczeniu po uznaniu chrześcijaństwa za jedyną religię
cesarstwa rzymskiego za panowania cesarza Teodozjusza.
Ramesseum
Kompleks świątyń pobudowanych
przez Ramzesa II w Tebach Zachodnich. Do dnia dzisiejszego zachowały się tylko
ruiny. Na fasadzie przedsionka znajdują się filary z przylegającymi do nich
posągami Ramzesa w tzw. postawie Ozyrysa. Na dziedzińcu zachował się tors
posągu Ramzesa II, jeden z dwóch posągów w postawie siedzącej, znajdujących się
dawniej u wejścia do świątyni. Ściany pokryte są reliefami o tematyce
batalistycznej, odnoszącej się do zwycięskich wojen z Azjatami oraz związane z postacią
boga urodzaju. Do nietypowej dekoracji należy przedstawienie na ścianach
przedsionka wizerunków dzieci Ramzesa II – synowie i córki stoją w dwóch
rzędach, zgodnie z prawem do sukcesji.
Sakkara
W Sakkara znajduje się
starożytna nekropola nad miejscem pochówku królów najstarszych dynastii i
dostojników państwowych. Możliwe, że na jej terenie pochowany był pierwszy
znany król Egiptu Narmer. Najsłynniejszym zabytkiem jest piramida Dżesera. Na
terenie cmentarzyska znajdują się także pierwsze mastaby (z czasów króla Aha,
Ka'a, Dżeta) oraz Serapeum. W piramidach: Unisa, Pepiego I, Pepiego II, Tetiego
i Merenre I zostały odnalezione tzw. Teksty Piramid - zdobiący ściany zbiór
hieroglificznych inskrypcji, opisujący podróże faraona po zaświatach i
metemorfozy jego ducha. W grobowcu dostojnika imieniem Czenery w 1861 r.
odnaleziona została słynna Tablica z Sakkary, zawierająca spis imion władców
Egiptu od Anedżiba z I dynastii do Ramzesa II (z pominięciem Okresów
Przejściowych). W okresie koptyjskim mieścił się tu klasztor Św. Jeremiasza. Na
zachód od piramidy Dżesera prowadzi badania polska misja archeologiczna pod
kierownictwem prof. Karola Myśliwca. W 1979 nekropola została wpisana na Listę
światowego dziedzictwa UNESCO.
Tanis
Starożytne miasto w Egipcie w
północno-wschodniej Delcie, istniejące już w połowie III tysiąclecia p.n.e. Ok.
1670-1570 p.n.e. silnie ufortyfikowane przez Hyksosów. Kolejny okres rozkwitu
przeżyło Tanis pod rządami Ramzesa II (ok. 1304-1237 p.n.e.) jako ośrodek kultu
Seta. Z Tanis wywodził się Smendes, założyciel XXI dynastii, który podniósł je
ponownie do rangi stolicy. Zachowały się ruiny 3 świątyń. W pobliżu nekropola
królów z XXI i XXII dynastii. Okolice Tanis należą obecnie do najbogatszych
terenów archeologicznych w Egipcie.
Teby
Za czasów wczesnego Średniego
Państwa (XI dynastia) Teby stały się stolicą Egiptu. Utraciły tę funkcję za
panowania XII dynastii, by odzyskać ją w początku Nowego Państwa (XVIII
dynastia). Główną świątynią Teb była świątynia Amona, zwana Ipet-sut, dzisiaj
Karnak, wraz z towarzyszącymi jej okręgami kultowymi boga Montu (starego bóstwa
Teb, wypartego z funkcji głównego boga przez Amona) oraz bogini Mut (partnerki
Amona). Przez około 1500 lat niemal każdy król Egiptu pozostawiał w Karnaku
ślad swej działalności. Król Amenhotep III (XVIII dynastia) wzniósł na południe
od Karnaku tzw. "harem południowy" Amona, rozbudowywany przez
Tutanchamona i Ramzesa II. Współcześnie istniejące miasto Luksor rozwinęło się
wokół tej właśnie południowej świątyni, w której w czasach rzymskich istniał
obóz wojskowy (łac. castra), któremu (przez dodanie arabskiego rodzajnika
"al-" do "castra") Luksor zawdzięcza swą dzisiejszą nazwę
(al-Uksur).
Leżące na lewym brzegu Nilu
Teby Zachodnie, to nekropola, której początki datuje się na czasy Starego
Państwa (At-Tarif), dzieląca się na kilka okręgów. Dolina Królów, gdzie
pochowano niemal wszystkich władców Nowego Państwa, z czasów od XVIII do końca
XX dynastii. Dolina Królowych miejsce pochówku królewskich małżonek oraz synów
królewskich - następców tronu z czasów XIX i XX dynastii. Dra Abu al Naga,
gdzie znajdują się groby władców tebańskich z czasów II Okresu Przejściowego,
tworzących XVII dynastię. Na krawędzi pustyni królowie Nowego Państwa wznosili
swoje świątynie grobowe, w których sprawowany był ich pośmiertny kult.
Najsłynniejsze, czyli najlepiej zachowane, z nich to świątynia Milionów Lat
Jedności z Tebami Ramzesa II, zwana Ramesseum, świątynia Ramzesa III w
południowej części Teb Zachodnich, w Medinet Habu, oraz wcześniejsza od nich
świątynia Milionów Lat królowej Hatszepsut u stóp urwiska płaskowyżu pustyni
Libijskiej w Deir el-Bahari. Największa świątynia grobowa należała do
Amenhotepa III. Dziś pozostały z niej tylko bardzo skromne szczątki oraz dwa
olbrzymie posągi, stojące niegdyś u wejścia, tzw. kolosy Memnona.
Obok nekropoli królewskich w
Tebach Zachodnich znajduje się także rozległy zespół nekropoli prywatnych -
grobowce najwyższych urzędników państwowych, w Szeich Abd el Gurna z czasów
Nowego Państwa oraz Assassif z grobowcami dostojników z czasów XXV i XXVI
dynastii i wreszcie wioska i grobowce rzemieślników, pracujących przy wykuwaniu
i dekorowaniu grobów królewskich - Deir el-Medina. Na południowym skraju Teb
Zachodnich, w Malkata, odkryto pałac królewski, wzniesiony przez Amenhotepa
III, dla jego wielkiej małżonki - królowej Teje. W swej historii Teby według
danych szacunkowych dwukrotnie były pod względem populacji największym miastem
na świecie. Pierwszy raz około roku 1980 p.n.e. wyprzedziły miasto Ur i drugi
raz około roku 1400 p.n.e. wyprzedziły Memfis.
Za panowania XIX dynastii
stolica została przeniesiona do Dolnego Egiptu, jednak Teby nadal były jednym z
ważniejszych miast imperium, choć odgrywały rolę przede wszystkim religijną. Po
śmierci ostatniego władcy XX dynastii potężni kapłani Amona proklamowali w
Tebach teokratyczne państwo podległe bezpośrednio woli boga Amona. Podwaliny
samodzielności politycznej kapłanów położył, prawdopodobnie jeszcze za życia
ostatniego władcy XX dynastii, arcykapłan Amona imieniem Herhor. Teby podupadły
w wyniku dwukrotnego najazdu Asyryjczyków, którzy walczyli z nubijskimi
władcami XXV dynastii i splądrowali miasto. W czasach greckich Teby były
ośrodkiem sprzeciwu wobec panowania obcych, nieegipskich władców. Zostały za to
ukarane zburzeniem za panowania króla Ptolemeusza IX Sotera II Lathyrosa.
Podczas rządów rzymskich miasto przestało istnieć. W 1979 kompleks starożytnych
budowli został wpisany na Listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz