Egipt zwano
„ Darem Nilu „ i to on
zdominował sposób życia ludzi i
wpłynął na ukształtowanie kraju, mitologii i bogów. Egipcjanie
uważali, że świat
jest pasmem ziemi,
przez którego środek
przepływa Nil, oblanym
wokół wodami Wielkiego
Oceanu. Wodę tę
personifikował Num, pierwszy
z bogów, źródło
rzeki i deszczu.
Ponad ziemią rozciągało
się niebo podtrzymywane
przez cztery kolumny,
każda ustawiona w
krańcu innej strony
świata. Różnice między
Górnym a Dolnym
Egiptem znalazły odbicie
w mitologicznej walce
Ozyrysa i Horusa
z Setem, a
także w konstrukcji
państwa. Faraon był
bogiem, który połączył
dwie korony: Górnego i
Dolnego Egiptu. Za
życia był Horusem,
po śmierci -
Ozyrysem, królem zmarłych.
Z mitami o
Horusie i Ozyrysie
była związana mumifikacja
i kult zmarłych.
Bardzo dużo wagi
poświęcano również słońcu.
Re, bóg słońce
zgodnie z tradycją
był pierwszym faraonem,
a jako Atum
był stwórcą świata.
Powiadano, że Atum,
który albo sam
się stworzył, albo
był dzieckiem Nun,
wyłonił się z
pierwotnych wód jako
pagórek. Kult solarny
osiągnął apogeum za
czasów panowania Amenhotepa
IV zwanego Echnatonem
( 1379 – 1362 ). Wydaje się,
że faraon ten
porzucił niezliczone bóstwa, do
których odwoływali się
poprzedni władcy i
skupił swoją pobożność
na jednym bogu
Atonie, przedstawianym pod
postacią dysku słonecznego.
Ozyrys był archetypem
boga zmarłych. Jego
powtarzająca się śmierć
i zmartwychwstanie uważano
za odbicie corocznych
wylewów Nilu oraz
cyklicznego wzrostu i
zamierania roślinności. Przede
wszystkim był on
królem wieczności, władcą
bezkresnego trwania w
świecie podziemnym, którego
położenie odsłania nam
Księga Zmarłych. Tutaj
siedzący na tronie
Ozyrys sądził każdego
zmarłego człowieka, jakiego
podprowadzał mu kolejno
Anubis, bóg o
głowie szakala. Jednak
ludzie w Cesarstwie
Rzymskim poznali Ozyrysa
niemal wyłącznie poprzez
rozbudowane misteria Izydy,
jego żony i
siostry. W jej
cyklu mitologicznym był
zresztą jednym z
pomniejszych aktorów, podobnie
jak Serapis, którego
Ptolemeusze uznali za
boga państwowego.
AMON
Jego imię
znaczy „Tajemniczy„ Identyfikowany z bogiem słońca
Re, stał się
jako Amon – Re głównym
bóstwem Egiptu. Przedstawiany
pod postacią brodatego mężczyzny
noszącego czapkę z
dwoma długimi piórami.
Był opiekunem dynastii.
Ku jego czci
zbudowano ogromne świątynie
w Luksorze i
Karnaku. Uchodził za
jednego z trzech
stwórców świata, a
do jego wielkoduszności apelowali
wierni w błagalnych
modlitwach. Wraz z
boginią Mut i
bogiem księżyca Chonsu tworzyli Triadę
Tebańską. Teby były
jego miastem rodzinnym
skąd jego kult rozpowszechnił się na resztę
kraju.
ANUBIS
Bóg umarłych, wynalazca
mumifikacji, patron balsamowania,
strażnik grobu, do
którego kierowano pogrzebowe
modły. Przedstawiany z
głową szakala. Wraz
z Imstetem, Hapi,
Duamutefem i Kebehsenufem
panował w podziemiach.
ATON
Tarcza słoneczna, widzialny
przejaw boga Re, jedyne bóstwo w monoteistycznej religii stworzonej przez
Echnatona. Ośrodkiem kultu Atona było Achetaton, obecnie Tell el–Amarna. Aton
przedstawiany był jako dysk słoneczny z promieniami zakończonymi dłońmi.
ATUM
Jeden z
najstarszych bogów egipskich,
którego świętym zwierzęciem
był wąż. Czczony
w Heliopolis jako
Atum – Re uważany był
tam za stwórcę
świata i bogów,
a jako bóstwo
słońca uważany był
za uosobienie słońca
popołudniowego. W sztuce
przedstawiano go w
ludzkiej postaci z
podwójną koroną Górnego
i Dolnego Egiptu
na głowie.
BASTET
Egipska bogini
kotka. Centrum kultu
tej bogini było
miasto Bubastis, gdzie
znajdowała się nekropolia
zmumifikowanych kotów. Koty
czczono także w
domach, a polowanie
na lwy, ulubiony
sport faraonów, uchodziło
za grzeszny czyn,
jeżeli odbywało się
podczas świąt ku
czci tej bogini.
BES
Bóg domowy,
przedstawiany zazwyczaj pod
postacią karła z
szeroką brodatą twarzą,
krzaczastymi brwiami, długimi
włosami, z wielkimi
odstającymi uszami, płaskim
nosem, wystającym językiem,
cienkimi i długimi
rękoma, krzywymi nogami
i ogonem. Bes
łączony z ludzkimi
przyjemnościami, był postacią
wesołą i chronił
ludzi przed nieszczęściami. Zabijał
węże, chronił dzieci,
przy połogach asystował
bogini Tawert przedstawianej pod
postacią hipopotama.
CHEPRY
Bóg z
głową skarabeusza, którego
Egipcjanie uważali za
boga słońce Re
w czasie poranka.
Chętnie porównywali skarabeusza
toczącego po ziemi
kulkę gnoju z
Re toczącym po
niebie słońce.
CHNUM
Bóstwo o
głowie barana, które
według tradycji było
twórcą człowieka, którego
ulepił z gliny
na kole garncarskim.
Małżonką jego była
bogini – żaba Heket, opiekunka
porodów. Ta boska
para występuje w
świątyniach Luksoru i
Deir el – Bahari w
reliefach obrazujących boskie
narodziny królów mające
unaocznić poddanym nadnaturalne
pochodzenie władców Egiptu.
HAPI
Rzeka Nil
czczona była jako
bóstwo. Dla Egipcjanina
był to Hapi,
tęgi i dobrze
odżywiony bóg, którego
przedstawiano zwykle z
kłosami zboża i
rogiem obfitości. W
nagrodę za użyźnianie
ziemi w trakcie
corocznych wylewów rzeki
składano mu w
ofierze pożywienie, cenne
ozdoby i klejnoty.
HATOR
Bogini krowa
czczona w kilku
częściach Egiptu. Hator
jako bogini płodności
asystowała przy narodzinach
dzieci, była uważana
za patronkę urody,
miłości i małżeństwa.
HORUS
Należał do
głównych bogów Egiptu
i jako patron
i opiekun faraonów
miał niezliczoną ilość
świątyń w całym
kraju. Przedstawiany był
z głową sokoła.
Kiedy Horus osiągnął
wiek męski wyruszył
by pomścić śmierć
ojca i w
pojedynku z Setem,
zabójcą Ozyrysa stracił
oko. Set jednak
został pokonany.
IMHOTEP
Jeden ze
śmiertelników, który został
zaliczony w poczet
bogów egipskich. Architekt
kompleksu piramidy schodkowej
w Sakkara. Przedstawiano
go jako kapłana
z ogoloną głową
trzymającego na kolanach
rozwinięty zwój papirusu.
Był patronem nauczania
i medycyny.
IZYDA
Bogini magii
i wszelkiej siły
twórczej, pani ziemi,
nieba, morza i
świata zmarłych. Jedna
z najpopularniejszych bogiń
Egiptu czczona jako
wzorowa żona Ozyrysa
i matka Horusa.
Wyobrażana była jako
kobieta z tronem
na głowie. Jej
kult rozszerzył się
na Grecję i
Rzym, a w
Egipcie jej ośrodkiem
było File.
MAAT
Córka Re,
egipska bogini prawdy,
na głowie nosiła
strusie pióro. Pióro
to, jako personifikację prawdy
i sprawiedliwości kładziono
na jednej z
szal wagi, na
której podczas sądu
Ozyrysa ważono duszę
zmarłego.
MUT
Bogini, której
symbolem był sęp.
Przedstawiana jako kobieta
w królewskiej koronie
czczona była w
południowej części Karnaku,
gdzie znajdowała się
jej świątynia. Jako
małżonka Amona tebańskiego
i matka Chonsu
odbywała wraz z
nim uroczyste procesje
z Karnaku do
Luksoru lub na
przeciwną stronę Nilu
do królewskich świątyń
grobowych.
NEFTYDA
Żona Seta,
siostra Ozyrysa. Jej
imię oznacza „ Pani
Zamku „ Łączona była
z rytuałem pogrzebowym,
ponieważ ona i
jej siostra Izyda
występowały jako strażniczki
wieka i nóg
trumny.
NEHEBKAU
Jeden ze
straszliwych demonów jacy w
egipskim
świecie podziemnym czyhali
na zmarłego. Był
to wąż z
ludzkimi ramionami i
nogami. Zupełnie inaczej
wyglądał demon żeński
Ammut posiadający głowę
krokodyla, tułów lwicy
pożerający dusze skazane
na śmierć ostateczną.
Legenda powiada, że
Nehebkau został kiedyś
oswojony przez Re
i odtąd lojalnie
służy bogu słońca.
NUN
Pierwotne wody
w mitologii egipskiej.
Jest przedstawiany jako
mężczyzna stojący po
pas w wodzie
z uniesionymi do
góry rękoma podtrzymując
łódź słońca. Chaos
wód pierwotnych był
głęboki, wieczny, mroczny
i niewidzialny.
NUT
Egipska bogini
nieba, którą przedstawiano
zwykle pod postacią
nagiej, olbrzymiej kobiety,
której wygięte w
łuk plecy podtrzymywane
przez boga powietrza
Szu obejmowały niebiosa.
Według legendy dzień
i noc są
wynikiem słonecznego odradzania
się : słońce wchodziło
wieczorem w usta
Nut, nocą przechodziło
przez jej ciało
i rankiem rodziło
się z jej
łona.
OZYRYS
Król i
sędzia zmarłych, główne
bóstwo śmierci. Poświęconym
mu miastem było
Dżedu leżące w Delcie Nilu.
Był panem wylewu
i wegetacji. Ozyrusa
przedstawiano jako brodatego
mężczyznę w koronie
Górnego Egiptu na
głowie, spowitego w
całun na podobieństwo
mumii. W rękach
trzymał bicz i
flagellum - insygnia
władzy. Przypisywano mu
wprowadzenie rolnictwa i
wielu rzemiosł, uważana
także, że zapoczątkował
obrzędyreligijne, przede wszystkim
misteria towarzyszące procesowi
balsamowania i mumifikowania. Egipcjanie
uważali, iż zachowanie
ciała jest istotnym
warunkiem dla zapewnienia
życia wiecznego. Bez
ciała w ogóle
nie był możliwy
dalszy żywot po
śmierci. Byli też
przekonani, że człowiek
obok ciała posiada
jeszcze ba i
ka - duszę
przedstawianą w postaci
ptaka z ludzką
głową oraz swego
rodzaju sobowtóra, stróża
ciała rodzącego się
wraz z ciałem
i towarzyszącego mu
w świecie zmarłych.
Tylko faraonowie stawali
się po śmierci
Ozyrysem, natomiast pozostali
mogli dostąpić zbawienia
kiedy z dobrym
wynikiem przeszli przez
sąd badający zawarte
w nich dobro
i zło. Na
nieszczęśnika, który uzyskał
wynik niepomyślny czekała
Ammut - pożeraczka
dusz. Według mitu
poświęconemu Ozyrysowi, został
on utopiony, rozczłonkowany i
rozrzucony po ziemi
i wodzie przez
swego brata Seta,
który zamknął go
następnie w sarkofagu
i wrzucił do
Nilu. Tam odnalazła
go Izyda, jego
siostra i żona
i doprowadziła do
życia. Odrodzony bóg
nie pozostał jednakże na
ziemi, lecz stał
się panem tych
co już odeszli
do „innego kraju„
PTAH
Jeden ze
stwórców świata, opiekun
sztuk i rzemiosł.
Jego święte zwierze – byka Apisa
uważano za symbol
płodności. Przedstawiano go
jako mumię ze znakiem życia
- ankchem. Centrum
jego kultu znajdowało
się w Memfis.
Jego żoną była
bogini lwica – Sachmet, a
synem bóg Nefertum,
z którymi tworzył
Triadę Memficką.
RE
Bóg słońce,
z głową sokoła,
dyskiem słonecznym na
głowie i ankchem – znakiem zycia.
Powstały z własnej
woli zrodził parę
bogów : Szu – boga powietrza
i Tefnut – boginię wilgoci.
Z ich związku
zrodzili się Geb – bóg
ziemi i Nut – bigini
nieba. Był jednym
ze stwórców świata.
Centrum jego kultu
było Heliopolis. Identyfikowany z
tebańskim Amonem jako
Amon – Re. Wybitną troską
obejmował zmarłych. Z
Horusem umieszczał w
królewskim grobowcu drabine,
żeby zmarły faraon
mógł się stamtąd
wydostać do „ pałacu
bogów „ Wierzono ponad
to, że każdego
wieczoru po odbyciu
swej codziennej wędrówki
nad ziemią połyka
go bogini Nut,
w której ciele
odbywał nocną fazę
podróży.
SERAPIS
Bóg państwowy
w Egipcie ptolemejskim.
Był przedstawiany pod
postacią brodatego mężczyzny
z kędzierzawymi włosami
i koszykiem na
głowie. Centrum jego
kultu była Aleksandria.
Tamtejsze Serapeum uważane
za jeden z
cudów świata ściągało
zewsząd pielgrzymów szukających
tutaj cudownego uzdrowienia.
Początkowo Serapis był
lekarzem, bóstwem które
górowało nad przeznaczeniem, potem
przejęło od Ozyrysa
charakter boga świata
podziemnego.
SESZAT
Bogini historii.
Na sądzie Ozyrysa
nad zmarłymi wraz
ze swym mężem
Totem zapisywała na
zwoju papirusu przebieg
rozprawy.
SET
Bóg zła
i niezgody przedstawiany
z głową charta.
Poświęconym mu miastem
było Ombos. Po
zamordowaniu swego brata
Ozyrysa został pokonany
przez jego syna
Horusa i przepędzony
z Górnego Egiptu.
SOKAR
Egipski bóg
pogrzebu, przedstawiany pod
postacią zmumifikowanego mężczyzny
z głową sokoła.
Centrum jego kultu
była nekropolia w
Memfis, a domeną
jego władania – jedna z
części świata podziemnego.
TOT
Pisarz bogów
egipskich. Autor praw,
patron nauczycieli, pisarzy
i urzędników, wynalazca
pisma hieroglificznego, mistrz
magii. Przedstawiany z
głową ibisa. Miastem
mu poświęconym było
Hermopolis.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz